Faktory ovlivňující využití ICT v práci pedagogických pracovníků předškolních zařízení a učitelů ZŠ
The Factors influencing the Use of ICT in the Work of Pedagogical Workers on a Pre-school and Teachers in a Primary School
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/9676Identifiers
Study Information System: 22103
Collections
- Kvalifikační práce [19159]
Author
Advisor
Referee
Fialová, Irena
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Pedagogy of Pre-School Age
Department
Information is unavailable
Date of defense
21. 5. 2007
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Tato práce se zabývá výsledky výzkumu, podle něhož mohou být čeští učitelé rozděleni do pěti skupin podle jejich vztahu k ICT. Ověřuje teorii Difuse inovací E. M. Rogerse. Práce je dále zaměřena na problematiku vztahu mezi učiteli a využitím ICT ve výuce v mateřské škole a na základní škole. Vychází se zde z předpokladu, že postoje učitelů k ICT a jejich tendence k inovativnosti budou významně ovlivňovat jejich obecný přístup k moderním informačním a komunikačním technologiím v učitelské praxi i ke konkrétnímu využití ICT ve vyučování a učení. Klíčová slova Učitel, ICT, teorie Difuse inovací, styl výuky, kompetence, profesionální dovednost
This project concerns the preliminary results of research which aims to examine and potentially confirm the Individual Innovativeness Theory, according to E. M. Rogers` typology, which states that Czech teachers can be divided into five groups depending upon, and classified by, their relationship to the ICT technique. The project analyses the relationship between teachers and factors indicating a successful usage of ICT in kindergartens and basic schools. It is assumed that the attitude of teachers to ICT, and the relative efforts they make to implement innovation, are the most significant factors reflecting their general attitude to the utilization of modern information and communication technologies in the teaching and learning process. Key words Teacher, ICT, Individual Innovativeness Theory, teacher` teaching philosophy, competence, professional ability