Mnohočleny v učebnicích v České republice a ve Finsku
Polynomials in text-books in the Czech Republic and in Finland
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/9770Identifiers
Study Information System: 22423
Collections
- Kvalifikační práce [19159]
Author
Advisor
Referee
Sýkora, Václav
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Training Teachers of General Subjects at Lower and Higher Secondary Schools - Mathematics - Teaching Degree for Lower Secondary Schools - Physical Education
Department
Information is unavailable
Date of defense
21. 5. 2007
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Diplomová práce je zaměřena na výuku algebry, především části mnohočleny. V první části uvádím obecné charakteristiky, zákonitosti a cíle výuky algebry ve školách tak, jak jsou prezentovány v odborné literatuře. Hlavním tématem práce je porovnání způsobu výkladu a rozsahu tematického celku mnohočleny v kurikulu a učebnicích v České Republice a ve Finsku. Porovnáním vybraných českých a finských učebnic pro základní a střední školy jsem zjistila především rozdíl z hlediska rozsahu učiva týkajícího se práce se vzorci pro úpravu mnohočlenů. Zatímco způsob výkladu je ve všech sledovaných učebnicích srovnatelný, rozsah tohoto učiva v českých učebnicích pro základní školy zhruba odpovídá rozsahu ve finských učebnicích pro střední školy s rozšířenou výukou matematiky. Součástí práce je sbírka úloh, které by při výuce mnohočlenů mohly působit motivačně. Úlohy jsem vybrala z českých i finských učebnic a rozdělila je do několika skupin podle způsobu zadání.
This thesis focuses on the teaching of algebra, especially its part called polynomials. The first part contains general characteristics, regularities and goals of teaching algebra at school according to the presentation in specialized literature. The main goal of the work is to compare how polynomials are taught in the Czech Republic and Finland, considering its interpretation and extent in curriculum and textbooks. By comparing selected Czech and Finnish lower and upper secondary school textbooks, it was found out that there was a difference in the extent of teaching patterns for working with polynomials. While the interpretation of this is similar in all of the textbooks, the extent in Czech lower secondary school textbooks is comparable to the extent in Finnish textbooks for upper secondary school with extended education in mathematics. There is also a collection of problems included in this work, as these can act as motivation in teaching polynomials. They have been chosen from Czech and Finnish textbooks and categorized according to their assignment.