Imaginace jinakosti a přehlídky lidských "kuriozit" v Praze v 19. a 20. století
Imaginations of "Otherness" and Freak Show Culture in the 19th- and 20th-Century Prague
dizertační práce (OBHÁJENO)

Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/97717Identifikátory
SIS: 127440
Kolekce
- Kvalifikační práce [6810]
Autor
Vedoucí práce
Konzultant práce
Kolářová, Kateřina
Oponent práce
Hanulík, Vladan
Sokolová, Věra
Fakulta / součást
Fakulta humanitních studií
Obor
Integrální studium člověka - obecná antropologie
Katedra / ústav / klinika
Doktorský program Integrální studium člověka - obecká antropologie
Datum obhajoby
18. 5. 2018
Nakladatel
Univerzita Karlova, Fakulta humanitních studiíJazyk
Čeština
Známka
Prospěl/a
Klíčová slova (česky)
tělo, jinakost, ab, normalita, nacionalismus, populární zábava, Praha, České země, 19. a 20. stoletíKlíčová slova (anglicky)
body, otherness, ab, normality, nationalism, popular entertainment, Prague, Czech lands, 19th and 20th CenturyPráce se zabývá tradicí vystavování lidských "kuriozit" v Praze a českých zemích v širším kontextu moderních diskurzů ne/způsobilosti a představ o kolektivním těle českého národa. Pražské přehlídky "liliputánů", "obrů", "siamských dvojčat" a dalších "abnormit" jsou zde zasazeny do širšího rámce vývoje zábavní kultury v Evropě od počátku 19. století. Těžiště práce spadá do období přelomu 19. a 20. století, do období rozvoje mezinárodního zábavního průmyslu na jedné straně a expertního vědění o ab/normálním na straně druhé. Jak tvrdím, přehlídky "kuriozit" čerpaly svou popularitu především ze schopnosti artikulovat určité obavy a touhy, spojené jak s vtělenou existencí jednotlivých návštěvníků, tak s jejich představami o tělech společenských, především s imaginacemi kolektivního těla českého národa. Ve čtyřech případových studiích ukazuji, jak performance "kuriozních" těl propojovaly dobové imaginace o etnických, genderových a třídních diferencích a umožňovaly tak v různých historických kontextech reprodukovat představy o společenském řádu a mocenských hierarchiích, které se odrážely rovněž v představě kolektivního těla národa.
in English Dissertation deals with the freak show culture in Prague and the Czech lands in a broader context of the modern discourses of dis/ability and the imaginations of the collective body of the Czech nation. Exhibitions of "Lilliputians", "Giants", "Siamese twins" and other "extraordinary" bodies are analyzed here as a part of the history of an international entertainment culture in the 19th-century Europe. The emphasis lays on the turn of the century, the decade that witnessed rash development both of the capitalist entertainment industry and the expert disciplines that dealt with the "ab/normal". I claim, that the popularity of freak shows in this period rested in their ability to articulate fears and ambitions of their visitors, both in their individual embodied experience and their imaginative belonging, notably their belonging to the collective body of the Czech nation. In four case studies, I focus on individual freak figures and analyze how the intersections of different axes of difference - ethnicity, gender, class - within the representation of "the extraordinary", coproduced certain notion of social order and power hierarchies that were closely intertwined with the imagined collective body of nation.