Zrakové vnímání a metody jeho diagnostiky
Visual Perception and Methods for its Diagnostics
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/9776Identifikátory
SIS: 22507
Kolekce
- Kvalifikační práce [19158]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Zemanová, Jitka
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Speciální pedagogika
Katedra / ústav / klinika
Katedra speciální pedagogiky
Datum obhajoby
24. 5. 2007
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Cílem této diplomové práce bylo navržení screeningového testu ke zhodnocení úrovně zrakové percepce v předškolním věku. Test obsahuje úlohy zaměřené na jednotlivé složky zrakové percepce. Svým rozsahem a časovou náročností administrace je určen pro individuální vypracování v pedagogicko-psychologické poradně i pro hromadnou administraci v předškolních zařízení. Teoretická část seznamuje s problematikou zrakového vnímání a metodami jeho vyšetřování. Dále uvádí do problematiky dyslexie a vztahu zrakového vnímání k rozvoji této specifické poruchy učení. Praktická část představuje navržený test a výsledky jeho zkušební administrace, srovnání s výsledky standardizovaného testu a statistické vyhodnocení údajů zaměřené na ověření jeho validity. Dále prezentuje výsledky šetření u vybraných dětí se suspektním nálezem, jimiž byl test opakovaně vypracován po nástupu do základní školy.
Major task of this diploma work was creation of screening test covering different functions of visual perception. The proposed test is suitable for individual use at specialized centers as well as group administration at kinder gardens. Theoretical part presents major topics of this diploma work such as visual perception and its relation to possible development of specific learning disabilities, dyslexia and existing standard tests of visual perception. Practical part introduces proposed test, results of its trial administration, confrontation with standard test as well as the evaluation of its validity. It also presents case studies of tested children with suspicious test results who were tested repeatedly at basic school.