Nadaný žák na základní škole - možnosti rozvíjení v předmětu český jazyk
Intelectually gifted pupil in the basic school - development in Czech language classes
diplomová práce (NEOBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/98941Identifikátory
SIS: 197773
Kolekce
- Kvalifikační práce [19160]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Hájková, Eva
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Učitelství všeobecně vzdělávacích předmětů pro základní školy a střední školy český jazyk - základy společenských věd
Katedra / ústav / klinika
Katedra českého jazyka
Datum obhajoby
24. 5. 2018
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Neprospěl/a
Klíčová slova (česky)
Nadaný žák, nadání, modely nadání, jazyková inteligence, talent, vzdělávání, didaktika ČJKlíčová slova (anglicky)
Gifted pupil, giftedness, talent models, language intelligence, talent, education, didactivesTato diplomová práce se zabývá intelektově nadanými jedinci a z užšího hlediska nadanými žáky v předmětu český jazyk na druhém stupni základní školy. V teoretické č ásti se autorka věnuje nadání, definicím a pojmům z této problematiky, známým modelům od různých autorů, charakteristikám nadaných dětí, přístupy českých škol ke vzdě lávání těchto dětí i mimoškolním možnostem k rozvoji schopností nadaných jedinců. Práce se dále zabývá problematikou jazykové inteligence a osobností učitele. Hlavním cílem je podat reálný obraz toho, jak pohlíží učitelé českého jazyka na nadané žáky a jaké odlišnosti vidí mezi nadanými jedinci a běžnými žáky. Dále autorka práce hledá rozdíly mezi schopnostmi nadaných žáků v českém jazyce a ostatními žáky při plnění zadaných úkolů. V neposlední řadě pak sleduje pohled samotných žáků na vzdělávání. V praktické č ásti jsou pomocí metody strukturovaného rozhovoru zjiš ťovány informace a názory vyučujících nadaných žáků k výuce českého jazyka, s přihlédnutím k poznámkám samotných žáků. Dále jsou vypracované, na základě zjištěných teoretických poznatků, praktické úlohy v oboru český jazyk, které byly vyzkoušeny v praxi nadanými i běžnými žáky a následně byly jejich výsledky vyhodnoceny a srovnány. Šetření ukázalo, že nadaní se nemusí vždy diametrálně lišit od svých...
This diploma thesis deals with intellectually talented individuals and from the narrower point of view, gifted pupils in the subject of Czech language at the second level of elementary school. In the theoretical part, the author deals with the talents, definitions and concepts of this issue, existing models from various authors, characteristics of gifted children, approaches of Czech schools to the education of these children and extra-curricular possibilities for the development of their talent. This thesis also deals with linguistic intelligence and personality of the teacher. The main objective is to give a realistic picture of how teachers of the Czech language view gifted pupils and what differences they find between gifted individuals and ordinary students. Furthermore, the author of the thesis searches for the differences between the capabilities of pupils gifted at the Czech language and other pupils in fulfilling the assigned tasks. Last but not least, what is the point of view on education of the pupils themselves. In the practical part, using the structured interview method, information and opinions from teachers of talented pupils and pupils themselves to the teaching of the Czech language are collected. In addition to that, on the basis of the theoretical data gathered, practical tasks...