Rodičovské kompetence a psychická odolnost dítěte předškolního věku
Parental Competence and Resilience of Preschool Children
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/100241Identifikátory
SIS: 189770
Kolekce
- Kvalifikační práce [23775]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Mertin, Václav
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Psychologie
Katedra / ústav / klinika
Katedra psychologie
Datum obhajoby
21. 5. 2018
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
Psychická odolnost|resilience|vnímaná rodičovská kompetence|dítě předškolního věku|vývoj resilienceKlíčová slova (anglicky)
Resilience|perceived parental competence|preschool child|resilience developmentCílem této práce je ověření vztahu mezi vnímanými rodičovskými kompetencemi otců a matek a resiliencí dětí předškolního věku. V teoretické části je představen koncept resilience dítěte, její vývoj v kontextu socializace i faktory ovlivňující rozvoj resilientního chování. Dále je přiblížen koncept vnímané rodičovské kompetence v kontextu pozitivního rodičovství. Empirická část se zabývá analýzou vztahu mezi resiliencí předškolního dítěte a úrovní vnímané rodičovské kompetence jeho rodičů. Data byla získávána prostřednictvím standardizovaných dotazníků zjišťujících rozsah sledovaných proměnných. Výzkumný soubor tvořilo 62 matek a otců dětí předškolních dětí. Výsledky analýzy neprokázaly statisticky významný vztah mezi resiliencí dítěte a celkovou úrovní vnímané rodičovské kompetence jeho rodičů, avšak byla zjištěna souvislost mezi resiliencí dítěte a jednou z dimenzí vnímané rodičovské kompetence - rodičovskou Efficacy jeho matky. Současně nebyly prokázány rozdíly v úrovni vnímané rodičovské kompetence otců a matek předškolních dětí ani závislost těchto kompetencí na věku, pohlaví a sourozeneckém pořadí dětí. Byla však prokázána závislost vnímané rodičovské kompetence otců i matek na jejich vzdělání. Klíčová slova: Psychická odolnost, resilience, vnímaná rodičovská kompetence, dítě předškolního...
The presented work aims to verify whether there is a relationship between the perceived parental competence of fathers and mothers and the resilience of their pre-school children. The theoretical part of the work introduces the concept of children's resilience, its development in the context of socialization and the factors that affect the development of resilient behaviour. Then, it focuses on the parenting sense of competence in relation to positive parenting. The empirical part analyses the relationship between the resilience of pre- school children and the parenting sense of competence as perceived by their parents. The data were gathered by means of standardized questionnaires that determined the range of the observed variables. The research questionnaire sample comprised 62 mothers and fathers of pre-school children. The results of the analysis did not prove a statistically significant relationship between a child's resilience and the perceived parental compentence. Nevertheless, there was a link between a child's resilience and between one of the aspects of the parenting competence, i.e. the parental efficacy of its mother. At the same time, the study did not prove any differences in the perceived parental competence between mothers and fathers of pre-school children. It did not prove any...