dc.contributor.advisor | Cilibrasi, Luca | |
dc.creator | Brabcová, Alžběta | |
dc.date.accessioned | 2021-03-26T00:20:21Z | |
dc.date.available | 2021-03-26T00:20:21Z | |
dc.date.issued | 2018 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/20.500.11956/101759 | |
dc.description.abstract | Tato práce zkoumá vliv doby působení druhého jazyka na schopnost porozumět danému jazyku a na vývoj syntakticko-morfologických kompetencí u bilingvních jedinců. 45 bilingvních žáků základních škol bylo testováno na úloze zkoumající porozumění vztažným větám. Během testování děti poslouchaly namluvené vztažné věty různých typů a jejich úkolem bylo přiřazovat je k vhodným obrázkům (jednomu ze čtyř) na obrazovce. Náš experiment konkrétně porovnával porozumění vztažným větám podmětným a předmětným. Tyto věty zároveň obsahovaly jmenné fráze, které se buď shodovaly, nebo neshodovaly v kategorii čísla (obě fráze v jednotném nebo množném čísle = shoda; jedna fráze v jednotném, druhá v množném čísle = neshoda). Porovnávali jsme výsledky skupin "simultánně bilingvních" dětí (dva jazyky od narození), "raně sekvenčně bilingvních" dětí (angličtina od 1- 4 roku) a pozdně sekvenčně bilingvních dětí (angličtina od 4 let, nejpozději však od 6 roku - základní školy). Průměrný věk účastníků výzkumu byl v době testování přibližně 10 let. Výsledky odkryly rozdílné vzorce ve strategiích pro porozumění jazyku (v našem případě angličtiny), které tyto tři bilingvní skupiny používaly. Skupina "simultánně bilingvních" dětí se více spoléhala na syntaktickou informaci, jež byla obsažena v typu vztažné věty (velký vliv na... | cs_CZ |
dc.description.abstract | This study investigates the impact of second language age of onset on the development of syntactic competence in bilinguals. Forty-five bilingual children were tested using a picture- matching task with relative clauses. In this paradigm, children are aurally presented with relative clauses of various kinds and are asked to match what they hear with the appropriate picture (out of four choices) on the screen. More specifically, our experiment compared the comprehension of subject- vs. object-extracted center-embedded relative clauses and contained sentences with noun phrases (NPs) that did or did not match in number (both NPs singular or plural = match, one NP singular, one NP plural = mismatch). We compared the performance of a group of Simultaneous bilinguals (two languages since birth), Early sequential bilinguals (first exposure to L2 - English between the ages of 1 to 4) and Late sequential bilinguals (first exposure to L2 -English after the age of 4 but latest at the age of 6 - primary school). The mean age of the participants at the time of testing was approx. 10 years of age. The results show that there is a varied pattern in the comprehension strategies used among the three bilingual groups. The group of Simultaneous bilinguals showed more reliance on the syntactic information contained in... | en_US |
dc.language | English | cs_CZ |
dc.language.iso | en_US | |
dc.publisher | Univerzita Karlova, Filozofická fakulta | cs_CZ |
dc.subject | bilingualism|bilingual acquisition|childhood bilingualism|language acquisition|language comprehension|bilingual brain|simultaneous bilingual|sequential bilingual|time of exposure|age of onset|relative clauses|markedness|Subject relative|Object relative|number dissimilarity|syntax|morphology | en_US |
dc.subject | bilingvismus|dvojjazyčnost|bilingvní osvojování řeči|dětský bilingvismus|simultánní bilingvismus|sekvenční bilingvismus|doba působení druhého jazyka|osvojování řeči|porozumění jazyku|vztažné věty|příznakovost|jmenná fráze|tvarová shoda | cs_CZ |
dc.subject | neshoda v čísle|syntax|morfologie | cs_CZ |
dc.title | Effect of time of exposure to L2 on the comprehension of relative clauses in primary school children | en_US |
dc.type | diplomová práce | cs_CZ |
dcterms.created | 2018 | |
dcterms.dateAccepted | 2018-09-10 | |
dc.description.department | Ústav anglického jazyka a didaktiky | cs_CZ |
dc.description.department | Department of the English Language and ELT Methodology | en_US |
dc.description.faculty | Filozofická fakulta | cs_CZ |
dc.description.faculty | Faculty of Arts | en_US |
dc.identifier.repId | 181216 | |
dc.title.translated | Vliv doby působení druhého jazyka na chápání vztažných vět u dětí školního věku | cs_CZ |
dc.contributor.referee | Gráf, Tomáš | |
dc.identifier.aleph | 002202004 | |
thesis.degree.name | Mgr. | |
thesis.degree.level | navazující magisterské | cs_CZ |
thesis.degree.discipline | English Language and Linguistics | en_US |
thesis.degree.discipline | Anglický jazyk | cs_CZ |
thesis.degree.program | Filologie | cs_CZ |
thesis.degree.program | Philology | en_US |
uk.thesis.type | diplomová práce | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-cs | Filozofická fakulta::Ústav anglického jazyka a didaktiky | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-en | Faculty of Arts::Department of the English Language and ELT Methodology | en_US |
uk.faculty-name.cs | Filozofická fakulta | cs_CZ |
uk.faculty-name.en | Faculty of Arts | en_US |
uk.faculty-abbr.cs | FF | cs_CZ |
uk.degree-discipline.cs | Anglický jazyk | cs_CZ |
uk.degree-discipline.en | English Language and Linguistics | en_US |
uk.degree-program.cs | Filologie | cs_CZ |
uk.degree-program.en | Philology | en_US |
thesis.grade.cs | Výborně | cs_CZ |
thesis.grade.en | Excellent | en_US |
uk.abstract.cs | Tato práce zkoumá vliv doby působení druhého jazyka na schopnost porozumět danému jazyku a na vývoj syntakticko-morfologických kompetencí u bilingvních jedinců. 45 bilingvních žáků základních škol bylo testováno na úloze zkoumající porozumění vztažným větám. Během testování děti poslouchaly namluvené vztažné věty různých typů a jejich úkolem bylo přiřazovat je k vhodným obrázkům (jednomu ze čtyř) na obrazovce. Náš experiment konkrétně porovnával porozumění vztažným větám podmětným a předmětným. Tyto věty zároveň obsahovaly jmenné fráze, které se buď shodovaly, nebo neshodovaly v kategorii čísla (obě fráze v jednotném nebo množném čísle = shoda; jedna fráze v jednotném, druhá v množném čísle = neshoda). Porovnávali jsme výsledky skupin "simultánně bilingvních" dětí (dva jazyky od narození), "raně sekvenčně bilingvních" dětí (angličtina od 1- 4 roku) a pozdně sekvenčně bilingvních dětí (angličtina od 4 let, nejpozději však od 6 roku - základní školy). Průměrný věk účastníků výzkumu byl v době testování přibližně 10 let. Výsledky odkryly rozdílné vzorce ve strategiích pro porozumění jazyku (v našem případě angličtiny), které tyto tři bilingvní skupiny používaly. Skupina "simultánně bilingvních" dětí se více spoléhala na syntaktickou informaci, jež byla obsažena v typu vztažné věty (velký vliv na... | cs_CZ |
uk.abstract.en | This study investigates the impact of second language age of onset on the development of syntactic competence in bilinguals. Forty-five bilingual children were tested using a picture- matching task with relative clauses. In this paradigm, children are aurally presented with relative clauses of various kinds and are asked to match what they hear with the appropriate picture (out of four choices) on the screen. More specifically, our experiment compared the comprehension of subject- vs. object-extracted center-embedded relative clauses and contained sentences with noun phrases (NPs) that did or did not match in number (both NPs singular or plural = match, one NP singular, one NP plural = mismatch). We compared the performance of a group of Simultaneous bilinguals (two languages since birth), Early sequential bilinguals (first exposure to L2 - English between the ages of 1 to 4) and Late sequential bilinguals (first exposure to L2 -English after the age of 4 but latest at the age of 6 - primary school). The mean age of the participants at the time of testing was approx. 10 years of age. The results show that there is a varied pattern in the comprehension strategies used among the three bilingual groups. The group of Simultaneous bilinguals showed more reliance on the syntactic information contained in... | en_US |
uk.file-availability | V | |
uk.grantor | Univerzita Karlova, Filozofická fakulta, Ústav anglického jazyka a didaktiky | cs_CZ |
thesis.grade.code | 1 | |
dc.contributor.consultant | Malá, Markéta | |
uk.publication-place | Praha | cs_CZ |
uk.thesis.defenceStatus | O | |
dc.identifier.lisID | 990022020040106986 | |