Ludmila Žofková. Život a dílo
Ludmila Žofková. Life and works
diplomová práce (OBHÁJENO)
![Náhled dokumentu](/bitstream/handle/20.500.11956/10209/thumbnail.png?sequence=6&isAllowed=y)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/10209Identifikátory
SIS: 27760
Kolekce
- Kvalifikační práce [23778]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Koťa, Jaroslav
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Pedagogika
Katedra / ústav / klinika
Katedra pedagogiky
Datum obhajoby
29. 5. 2007
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Cílem této práce je přiblížit čtenáři život a dílo jedné z osobností české reformní pedagogiky 20. a 30. let 19. století, Ludmily Žofkové. V úvodní části se seznámíme s životem paní Žofkové tak, jak na něj ve svých rukopisech vzpomínala. Další část práce je věnována pedagogické činnosti, jakémusi pedagogickému životopisu. Před analýzou bakovského pokusu si připomeneme české a světové pedagogické tendence počátku 20. století. Samotná analýza pokusu je stěžejní částí této práce. Je rozdělena do třech kapitol. V Didaktické analýze se pokusíme nahlédnout na bakovský plán pohledem didaktiky. V kapitole Podmínky nás práce seznámí s tím, jaké podmínky předpokládala realizace bakovského pokusu a jakým podmínkám museli ve skutečnosti bakovští učitelé čelit. Poslední kapitola nazvaná Výchovné aspekty a prostředky nám představí, jaké výchovné cíle si bakovský pokus kladl a jaké prostředky k realizaci cílů využil. Poslední část práce je věnována výuce českého jazyka na bakovské škole a pracovním učebnicím českého jazyka, které Ludmila Žofková napsala. Věřím, že tato práce přinese nové poznatky a inspirace k pedagogické činnosti učitelů.
The aim of this piece is to illustrate a life and work of Ludmila Žofková, one of the Czech reformative pedagogy figures of twenties and thirties, 19. century. The introductory part shows us Ms. Žofková's life the way she remembered it in her manuscripts. Next parts are devoted to her pedagogic activity, pedagogic autobiography in other words.Before the Analysis of "Bakov plan" we are going to think up Czech and world pedagogic trends of the beginning of 20. century. The attempt analysis itself is a key part of the piece. It is divided into 3 chapters. In the Didactic analysis we're going to uncover the "Bakov plan" in didactic point of view. The Conditions chapter is showing what conditions the "Bakov plan" realization presumed and what conditions the pedagogues from Bakov faced in real. Last chapter called Educational Aspects and Instruments presents what were the educatory aims the "Bakov plan" had, and which tools were used to make these aims happen. Final part of the piece describes the Czech language education at school in Bakov and Czech language workbooks written by Ludmila Žofková. I believe that this work brings another perspective on knowledge and inspiration to teachers' pedagogic activity.