Didaktika křesťanské etiky
Didactics of Christian ethics
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/102961Identifikátory
SIS: 198016
Kolekce
- Kvalifikační práce [2754]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Drozenová, Wendy
Fakulta / součást
Husitská teologická fakulta
Obor
Učitelství náboženství, etiky a filozofie
Katedra / ústav / klinika
HTF - Katedra praktické teologie, ekumenismu a mezilidské komunikace
Datum obhajoby
26. 9. 2018
Nakladatel
Univerzita Karlova, Husitská teologická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
Bible, Desatero, didaktika, etika, křesťanská etika, modelové hodinyKlíčová slova (anglicky)
Bible, Ten Commandments, didactics, ethics, Christian ethics, model lossonsDiplomová práce zpracovává téma didaktiky křesťanské etiky jako předmětu, který je vyučován na čtyřletých gymnáziích a vyšších stupních víceletých gymnázií. Osnova práce je uspořádána tak, aby podávala systematický přehled o dané problematice, proto je první kapitola věnována vymezení základních pojmů, které jsou bránou k pochopení toho, čím křesťanská etika je a co sleduje. Následující kapitoly prostřednictvím charakteristiky jednotlivých komponentů vzdělávacího procesu podávají ucelený pohled na oborovou didaktiku vyučovacího předmětu křesťanská etika. Pátá kapitola představuje Desatero jako základní metodologický text katecheze, který je zároveň textem explicitním pro křesťanskou etiku. Na každém z přikázání je demonstrován jeho přesah do současnosti, jehož potvrzením je pak výčet možných etických témat pro vyučování. Modelové hodiny v závěrečné kapitole jsou názornou aplikací těchto určitých témat, která jsou zvolena s ohledem na konkrétní oblasti, jež v současné době vnímám jako problematické. Konkrétně se jedná o témata zabývající se hodnotovou orientací člověka; úctou k přírodě; partnerstvím a sexualitou z pohledu křesťanství.
1 Abstract The diploma thesis handles the theme of didactics of Christian ethics as a school subject with a focus on four-year grammar schools and secondary schools. The syllabus of the thesis is organized the way to give a systematic overview of the issue, therefore the first chapter is dedicated to define the basic concepts which are the gateway for understanding what the Christian ethics is and what it is pursuing. The following chapters give a comprehensive view of the subject didactics as a school subject named Christian Ethics. The fifth chapter presents the Decalogue as the basic methodological text of catechesis, which is also an explicit text for Christian ethics. Each of the commandments is demonstrated by its overlapping to the present as we can see on possible ethical topics for teaching. The final six chapter presents a model of three lessons that can be used within the lectures. The chosen topics represent the specific areas which I currently see as problematic, specifically The value orientation of a person; Respect for nature; Partnership and sexuality from the point of view of Christianity.