Trenažér Mariáše
Mariáš Card Game Trainer
bachelor thesis (DEFENDED)
![Document thumbnail](/bitstream/handle/20.500.11956/10362/thumbnail.png?sequence=7&isAllowed=y)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/10362Identifiers
Study Information System: 44166
Collections
- Kvalifikační práce [11266]
Author
Advisor
Referee
Bílý, Tomáš
Faculty / Institute
Faculty of Mathematics and Physics
Discipline
Programming
Department
Department of Software and Computer Science Education
Date of defense
25. 6. 2007
Publisher
Univerzita Karlova, Matematicko-fyzikální fakultaLanguage
Czech
Grade
Good
Mariáš je pravděpodobně nejznámější a nejoblíbenější karetní hrou v Čechách a přitom zůstává téměř výhradně výsadou našich luhů a hájů. V této práci studujeme, jakým způsobem je možné tuto zajímavou hru implementovat v řeči jedniček a nul výpočetních zařízení. Je zde také stručně popsán vývoj algoritmů pro implementaci her s úplnou informací a nulovým součtem, od stařičkého minimaxu, přes alfa-beta prořezávání až k mému vlastnímu upravenému negamaxu - algoritmu pro hry s neúplnou informací, používajícímu obecnější postup, který by teoreticky mohl být rozšiřitelný na všechny existující i neexistující karetní hry.
Mariáš is probably the most well-known and favourite card game in Czech Republic and despite this remains to be seen almost exclusively in our country. In this work we study the ways, how can this interesting game be implemented in the speech of ones and zeros typical for computers. This work also briefly describes the evolution of full information games solving algorithms, from old minimax to alfabeta pruning and my own adjusted negamax - algorithm for games without full information, using a more universal approach, which could be theorethically extended for all card games, whether existing or not.