dc.contributor.advisor | Beneš, Ladislav | |
dc.creator | Bandhauer, Petra | |
dc.date.accessioned | 2019-09-20T08:34:34Z | |
dc.date.available | 2019-09-20T08:34:34Z | |
dc.date.issued | 2019 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/20.500.11956/104920 | |
dc.description.abstract | Práce se zaměřuje na nábožensko-pedagogický systém Marie Montessori a jeho zakotvení v křesťanské katechezi. Prvním krokem v práci Petry Bandhauer je porovnání přístupu Marie Montessori s přístupem klasika pedagogiky u nás - J. A. Komenským. Dalšími kroky jsou prostudování principů metody Montessori se zaměřením se na náboženskou výchovu, popis její recepce v pedagogice v Německu a v Československu v době 20.-40. let 20. století a potom od let 50. Zvláštní pozornost je věnována realizaci náboženské výchovy Montessori v Katechezi Dobrého pastýře a v katechezi Godly Play, které jsou podrobně popsány. Některé z nejvíce problematických názorů Marie Montessori jsou zde předloženy a po hlubším seznámení se s pohledy teologických antropologů Wolfharta Pannenberga a Karla Rahnera jsou zhodnoceny pro naši současnou praxi. Práce se obrací k aktuální praxi, proto přináší porovnání stavu praxe Katecheze Dobrého pastýře a Godly Play v Německu a v České republice ve snaze popsat jejich potenciál pro formování religiozity dětí v křesťanské společnosti v ekuméně. V souvislosti s přikloněním se autorky práce ke katechezi Godly Play vznikl návrh katechetického materiálu, jehož textový výběr je v příloze práce. Příloha obsahuje také některé vybrané citáty z Montessori textů. | cs_CZ |
dc.description.abstract | The thesis focuses on the Maria Montessori's method of religious education, how it has taken root in christian catechesis. The purpose of the Petra Bandhauer thesis is to analyse its principles, to describe its development and the way of reception by the educationalists. To provide a deeper glimpse into the field of the theological anthropology the author compares some of Montessori's opinions, most criticised, with the views of Wolfhart Pannenberg and Karl Rahner. The last aim is to introduce the way of reflection of Montessori religious education in the Catechesis of the Good Shepherd and in Godly Play, to examine their practice both in Germany and in the Czech Republic and to highlight the potential they have for the spiritual formation of children in the ecumenical christian society. | en_US |
dc.language | Čeština | cs_CZ |
dc.language.iso | cs_CZ | |
dc.publisher | Univerzita Karlova, Evangelická teologická fakulta | cs_CZ |
dc.subject | Berryman | cs_CZ |
dc.subject | Cavalletti | cs_CZ |
dc.subject | katecheze | cs_CZ |
dc.subject | Katecheze Dobrého pastýře | cs_CZ |
dc.subject | Godly Play | cs_CZ |
dc.subject | Montessori | cs_CZ |
dc.subject | náboženská výchova | cs_CZ |
dc.subject | religiozita | cs_CZ |
dc.subject | teologie dětství | cs_CZ |
dc.subject | Berryman | en_US |
dc.subject | Catechesis | en_US |
dc.subject | Catechesis of the Good Shepherd | en_US |
dc.subject | Cavalletti | en_US |
dc.subject | Godly Play | en_US |
dc.subject | Montessori | en_US |
dc.subject | Religious education | en_US |
dc.subject | Theology of the Childhood | en_US |
dc.title | Nábožensko-pedagogický systém Marie Montessori v ekumenické katechezi. | cs_CZ |
dc.type | dizertační práce | cs_CZ |
dcterms.created | 2019 | |
dcterms.dateAccepted | 2019-01-24 | |
dc.description.department | Katedra praktické teologie | cs_CZ |
dc.description.department | Department of Practical Theology | en_US |
dc.description.faculty | Evangelická teologická fakulta | cs_CZ |
dc.description.faculty | Protestant Theological Faculty | en_US |
dc.identifier.repId | 114895 | |
dc.title.translated | The Maria Montessori's Method of Religious Educationin Ecumenical Catechesis. | en_US |
dc.contributor.referee | Muchová, Ludmila | |
dc.contributor.referee | Macek, Ondřej | |
dc.identifier.aleph | 002223076 | |
thesis.degree.name | Th.D. | |
thesis.degree.level | doktorské | cs_CZ |
thesis.degree.discipline | Systematická a praktická teologie | cs_CZ |
thesis.degree.discipline | Systematic and Practical Theology | en_US |
thesis.degree.program | Theology | en_US |
thesis.degree.program | Teologie | cs_CZ |
uk.thesis.type | dizertační práce | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-cs | Evangelická teologická fakulta::Katedra praktické teologie | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-en | Protestant Theological Faculty::Department of Practical Theology | en_US |
uk.faculty-name.cs | Evangelická teologická fakulta | cs_CZ |
uk.faculty-name.en | Protestant Theological Faculty | en_US |
uk.faculty-abbr.cs | ETF | cs_CZ |
uk.degree-discipline.cs | Systematická a praktická teologie | cs_CZ |
uk.degree-discipline.en | Systematic and Practical Theology | en_US |
uk.degree-program.cs | Teologie | cs_CZ |
uk.degree-program.en | Theology | en_US |
thesis.grade.cs | Prospěl/a | cs_CZ |
thesis.grade.en | Pass | en_US |
uk.abstract.cs | Práce se zaměřuje na nábožensko-pedagogický systém Marie Montessori a jeho zakotvení v křesťanské katechezi. Prvním krokem v práci Petry Bandhauer je porovnání přístupu Marie Montessori s přístupem klasika pedagogiky u nás - J. A. Komenským. Dalšími kroky jsou prostudování principů metody Montessori se zaměřením se na náboženskou výchovu, popis její recepce v pedagogice v Německu a v Československu v době 20.-40. let 20. století a potom od let 50. Zvláštní pozornost je věnována realizaci náboženské výchovy Montessori v Katechezi Dobrého pastýře a v katechezi Godly Play, které jsou podrobně popsány. Některé z nejvíce problematických názorů Marie Montessori jsou zde předloženy a po hlubším seznámení se s pohledy teologických antropologů Wolfharta Pannenberga a Karla Rahnera jsou zhodnoceny pro naši současnou praxi. Práce se obrací k aktuální praxi, proto přináší porovnání stavu praxe Katecheze Dobrého pastýře a Godly Play v Německu a v České republice ve snaze popsat jejich potenciál pro formování religiozity dětí v křesťanské společnosti v ekuméně. V souvislosti s přikloněním se autorky práce ke katechezi Godly Play vznikl návrh katechetického materiálu, jehož textový výběr je v příloze práce. Příloha obsahuje také některé vybrané citáty z Montessori textů. | cs_CZ |
uk.abstract.en | The thesis focuses on the Maria Montessori's method of religious education, how it has taken root in christian catechesis. The purpose of the Petra Bandhauer thesis is to analyse its principles, to describe its development and the way of reception by the educationalists. To provide a deeper glimpse into the field of the theological anthropology the author compares some of Montessori's opinions, most criticised, with the views of Wolfhart Pannenberg and Karl Rahner. The last aim is to introduce the way of reflection of Montessori religious education in the Catechesis of the Good Shepherd and in Godly Play, to examine their practice both in Germany and in the Czech Republic and to highlight the potential they have for the spiritual formation of children in the ecumenical christian society. | en_US |
uk.file-availability | V | |
uk.publication.place | Praha | cs_CZ |
uk.grantor | Univerzita Karlova, Evangelická teologická fakulta, Katedra praktické teologie | cs_CZ |
thesis.grade.code | P | |
dc.identifier.lisID | 990022230760106986 | |