Zobrazit minimální záznam

The Way Teachers Lose Their Minds: Perceptions of Experienced Stress and Coping Strategies Among Secondary School Teachers
dc.contributor.advisorJanošová, Pavlína
dc.creatorTalpová, Martina
dc.date.accessioned2019-02-25T11:33:06Z
dc.date.available2019-02-25T11:33:06Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/105145
dc.description.abstractIn the diploma thesis I focused on researching the perception of stress in a profession of secondary school teachers. The thesis is divided into two parts. In the theoretical part I strived to explore many different roles of secondary school teacher from a broader point of view. I emphasised that teaching belongs among helping professions and I pointed out common basic features of these professions. Further I mentioned the topic of stress, stressors and resilience. I focused on those stressors that are common to helping professions and I made the effort to emphasise those that are specific in teaching. For the purposes of the empirical part I approached seven secondary school teachers or ex-teachers, five women and two men and I interviewed them about their job perception, their experience of job related stress, their coping strategies and whether they feel supported in this respect. To examine their answers, I used the method of interpretative phenomenological analysis. The outcome was that the teachers feel very burdened by their jobs and by the stress that is related to it. Nevertheless, they do their jobs with joy and deep sense of purpose. Each of the teachers has their own way of coping with stress, according to his or her own abilities and needs. They do not feel being taken care of in this...en_US
dc.description.abstractV diplomové práci jsem se zaměřila na zkoumání prožívání stresu v profesi učitelů druhého stupně. Práce je rozdělena na dvě části. V teoretické části jsem se snažila postihnout širší perspektivu mnoha rolí druhostupňového učitele. Zdůraznila jsem začlenění učitelství mezi pomáhající profese a upozornila jsem na základní společné znaky těchto profesí. Dále jsem se dotkla tématu stresu, stresových faktorů a resilience. Věnovala jsem se stresorům, které jsou společné pro pomáhající profese, a snažila se zdůraznit ty, které jsou pro učitelství specifické. Pro účely empirické části práce jsem si vybrala sedm současných či bývalých druhostupňových učitelů, pět žen a dva muže, kterých jsem se formou hloubkového rozhovoru ptala, jak prožívají svou profesi a s ní spojený stres, jak se mu brání a zda cítí v této oblasti nějakou podporu. Jejich odpovědi jsem zkoumala metodou interpretativní fenomenologické analýzy. Vyšlo najevo, že učitelé se cítí svou profesí a stresem, který generuje, velmi zatíženi. Nicméně ji vykonávají s radostí a pocitem hlubšího poslání. Copingové strategie volí každý dle svých možností a potřeb, necítí však, že by o ně bylo v této oblasti pečováno. Studie nepřinesla zjištění, že by stresujícím faktorem pro učitele byli jejich žáci, ale odhalila množství jiných stresorů.cs_CZ
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Husitská teologická fakultacs_CZ
dc.titleJak učitelé přicházejí o rozum: Percepce prožívání stresu v učitelské profesi na druhém stupni ZŠ a vyrovnávání se s nímcs_CZ
dc.typediplomová prácecs_CZ
dcterms.created2019
dcterms.dateAccepted2019-01-29
dc.description.departmentHTF - Katedra učitelstvícs_CZ
dc.description.facultyHusitská teologická fakultacs_CZ
dc.description.facultyHussite Theological Facultyen_US
dc.identifier.repId177632
dc.title.translatedThe Way Teachers Lose Their Minds: Perceptions of Experienced Stress and Coping Strategies Among Secondary School Teachersen_US
dc.contributor.refereeVágnerová, Marie
thesis.degree.nameMgr.
thesis.degree.levelnavazující magisterskécs_CZ
thesis.degree.disciplineTeaching of Religion, Ethics and Philosophyen_US
thesis.degree.disciplineUčitelství náboženství, etiky a filozofiecs_CZ
thesis.degree.programTeacher Training for Secondary Schoolsen_US
thesis.degree.programUčitelství pro střední školycs_CZ
uk.thesis.typediplomová prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csHusitská teologická fakulta::HTF - Katedra učitelstvícs_CZ
uk.faculty-name.csHusitská teologická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enHussite Theological Facultyen_US
uk.faculty-abbr.csHTFcs_CZ
uk.degree-discipline.csUčitelství náboženství, etiky a filozofiecs_CZ
uk.degree-discipline.enTeaching of Religion, Ethics and Philosophyen_US
uk.degree-program.csUčitelství pro střední školycs_CZ
uk.degree-program.enTeacher Training for Secondary Schoolsen_US
thesis.grade.csVelmi dobřecs_CZ
thesis.grade.enVery gooden_US
uk.abstract.csV diplomové práci jsem se zaměřila na zkoumání prožívání stresu v profesi učitelů druhého stupně. Práce je rozdělena na dvě části. V teoretické části jsem se snažila postihnout širší perspektivu mnoha rolí druhostupňového učitele. Zdůraznila jsem začlenění učitelství mezi pomáhající profese a upozornila jsem na základní společné znaky těchto profesí. Dále jsem se dotkla tématu stresu, stresových faktorů a resilience. Věnovala jsem se stresorům, které jsou společné pro pomáhající profese, a snažila se zdůraznit ty, které jsou pro učitelství specifické. Pro účely empirické části práce jsem si vybrala sedm současných či bývalých druhostupňových učitelů, pět žen a dva muže, kterých jsem se formou hloubkového rozhovoru ptala, jak prožívají svou profesi a s ní spojený stres, jak se mu brání a zda cítí v této oblasti nějakou podporu. Jejich odpovědi jsem zkoumala metodou interpretativní fenomenologické analýzy. Vyšlo najevo, že učitelé se cítí svou profesí a stresem, který generuje, velmi zatíženi. Nicméně ji vykonávají s radostí a pocitem hlubšího poslání. Copingové strategie volí každý dle svých možností a potřeb, necítí však, že by o ně bylo v této oblasti pečováno. Studie nepřinesla zjištění, že by stresujícím faktorem pro učitele byli jejich žáci, ale odhalila množství jiných stresorů.cs_CZ
uk.abstract.enIn the diploma thesis I focused on researching the perception of stress in a profession of secondary school teachers. The thesis is divided into two parts. In the theoretical part I strived to explore many different roles of secondary school teacher from a broader point of view. I emphasised that teaching belongs among helping professions and I pointed out common basic features of these professions. Further I mentioned the topic of stress, stressors and resilience. I focused on those stressors that are common to helping professions and I made the effort to emphasise those that are specific in teaching. For the purposes of the empirical part I approached seven secondary school teachers or ex-teachers, five women and two men and I interviewed them about their job perception, their experience of job related stress, their coping strategies and whether they feel supported in this respect. To examine their answers, I used the method of interpretative phenomenological analysis. The outcome was that the teachers feel very burdened by their jobs and by the stress that is related to it. Nevertheless, they do their jobs with joy and deep sense of purpose. Each of the teachers has their own way of coping with stress, according to his or her own abilities and needs. They do not feel being taken care of in this...en_US
uk.file-availabilityV
uk.publication.placePrahacs_CZ
uk.grantorUniverzita Karlova, Husitská teologická fakulta, HTF - Katedra učitelstvícs_CZ
thesis.grade.code2


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV