Psychické potíže / duševní onemocnění jako téma všeobecné primární prevence v prostředí školy
Mental Health Problems / Mental Ilnesses as a Topic of General Primary Prevention in the School Environment
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/105200Identifikátory
SIS: 199855
Kolekce
- Kvalifikační práce [6714]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Havrdová, Zuzana
Fakulta / součást
Fakulta humanitních studií
Obor
Řízení a supervize v sociálních a zdravotnických organizacích
Katedra / ústav / klinika
Katedra řízení a supervize v soc. a zdrav. organizacích
Datum obhajoby
7. 2. 2019
Nakladatel
Univerzita Karlova, Fakulta humanitních studiíJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
adolescence − psychické potíže − duševní onemocnění − primární prevence − primární prevence − rizikové chování − coping - help-seeking − stigma - destigmatizaceKlíčová slova (anglicky)
adolescence − mental health problems − mental illness − primary prevention − risk behavior − coping − help-seeking − stigma − destigmatizationDiplomová práce je věnována oblasti psychických potíží / duševních onemocnění jako možnému tématu všeobecné primární prevence ve školním prostředí. Upozorňuje na téma duševního zdraví a nemoci jako na oblast, která není v rámci primární prevence v našich podmínkách systémově komplexně řešena a není jí věnována taková pozornost, jakou by si zasloužila. V teoretické části jsou nejprve vymezeny základní pojmy, jakými jsou duševní zdraví a onemocnění, rizikové chování, stigma a prevence. Pozornost je zaměřena na období adolescence a pohledu na možné souvislosti mezi rizikovým chováním a psychickými potížemi/onemocněními. Teoretická část práce dále přibližuje copingové strategie dospívajících a oblast všeobecné primární prevence rizikového chování v současném pojetí MŠMT, včetně zajišťování a kontroly kvality a efektivity programů. V krátkosti je pojednáno o návazné péči - podporovaném vzdělávání a včasné intervenci. Práce si klade za cíl zmapovat potřeby mladých lidí se zkušeností s duševním onemocněním ve vztahu k primární prevenci a přinést doporučení pro začlenění tématu duševního zdraví a nemoci do stávajícího systému primární prevence. Metodologie je založena na kvalitativní strategii výzkumu. Byly realizovány polostrukturované rozhovory s jedenácti respondenty-peer pracovníky, zaměstnanými na pozicích...
The diploma thesis is devoted to the area of mental health problems / mental illnesses as a possible topic of general primary prevention in the school environment. It points out, that the mental health and illness is not being systematically solved. In the area of primary prevention is not given the kind of attention it deserves. In the theoretical part, basic notions are defined first, such as mental health and illness, risk behavior, stigma and prevention. The focus is on the period of adolescence and the perspective of possible links between risky behaviors and mental health problems/illnesses. The theoretical part of the work is also centered on the coping strategies of adolescents and the area of general primary prevention of risk behavior in the current concept of the Ministry of Education. That includes ensuring and controlling the quality and effectiveness of primary prevention programs. In brief, follow-up care - supported education and early intervention is discussed. The aim of the work is to map the relation of the needs of young people with mental illnesses and primary prevention. In addition, the findings will be a base for recommendations how to incorporate the topic of mental health and illness into the existing system of primary prevention. The methodology is based on a qualitative research...