Chudoba a vyloučení na českých školách
Poverty and exclusion in Czech schools
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/105921Identifikátory
SIS: 167829
Kolekce
- Kvalifikační práce [1555]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Šťastná, Jaroslava
Fakulta / součást
Evangelická teologická fakulta
Obor
Křesťanská krizová a pastorační práce - diakonika
Katedra / ústav / klinika
Katedra teologické etiky
Datum obhajoby
5. 2. 2019
Nakladatel
Univerzita Karlova, Evangelická teologická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Velmi dobře
Klíčová slova (česky)
chudoba, vyloučení, děti, školaKlíčová slova (anglicky)
poverty, exclusion, children, schoolDiplomová práce se zabývá problematikou chudoby a sociálního vyloučení v současné české společnosti se zvláštním zaměřením na problematiku dospívajících. V teoretické části je rozpracována otázka chudoby a vyloučení v tradiční a moderní společnosti. Jsou zde popsány způsoby zjišťování chudoby a sociální vyloučení, stejně jako opatření sociální politiky pro prevenci a řešení chudoby. Teoretická část končí pojednáním o důsledcích chudoby v dětství a dospívání pro vývoj člověka a snahou o aktivní opatření na školách proti znevýhodnění a vyloučení. Cílem výzkumné části je prostřednictvím kvantitativního výzkumu zjistit, jaký je rozsah chudoby a vyloučení na vybraných školách a jak chudoba a sociální vyloučení ovlivňují vzdělanostní plány a možnosti rozvoje dospívajících. Klíčová slova Chudoba, sociální znevýhodnění, sociální vyloučení, dětství, dospívání, žáci se sociálním znevýhodněním, vzdělávání, inkluze.
This diploma thesis focuses on poverty and social exclusion in Czech society with a special focus on teenagers. The theoretical part addresses poverty and social exclusion in both traditional and modern society. It includes methods of identyfying poverty and social exclusion socio-political measures for prevention and resolving of poverty. The theoretical part concludes with discussing the impact of poverty in childhood and adolescence for developing people and endeavors to actively avoid exclusion from schools. The aim of the field research is the collection of qualitative data to explore the extent of poverty in society and exclusion in selected schools, as well as how poverty impacts the educational plans and development possibilities of teenagers. Keywords: Poverty, social disadvantage, social exclusion, childhood, adolescence, pupils with social disadvantage, education, inclusion.