Zobrazit minimální záznam

The Danger and the question concerning relation to speech: Turning point and Heidegger's title the Danger (die Gefahr)
dc.contributor.advisorBenyovszky, Ladislav
dc.creatorJílek, Vlastimil
dc.date.accessioned2020-08-17T14:06:58Z
dc.date.available2020-08-17T14:06:58Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/105925
dc.description.abstractPředkládaná studie je pokusem o uvedení Heideggerova pojetí pravdy myšlené jako neskrytost bytí do souvislostí s problematikou bytnosti techniky [Ge-stell], a to s ohledem k nebezpečí [Gefahr], které se skrývá v tomto specifickém způsobu odkrývání. Pravda je u Heideggera oproti tradici myšlena jinak, totiž ve své vazbě ke svobodě zakoušené jako otevřenost vztahování. Heidegger se zde pokouší vyvést otázku po bytostném určení pravdy z oblasti obvyklého tázání vázaného a vedeného předem určitou představou pravdy. Otázka po charakteru konkrétní význačné cesty k neskrytosti bytí, umění, otevírá druhou kapitolu. Sledujeme zde, jak se otázka neskrytosti bytí rozvíjí v tázání po původu uměleckého díla. Umění se ukazuje jako jedna z bytostných cest k neskrytosti bytí. Umělecké dílo dává podobu místu, kde jsme a žijeme. V díle umění se otevírá bytostný svět. V současné epoše dějin bytí však vládne specifický způsob odkrývání, zakrývající odkrývání, v němž se svět odpírá. Čelíme zpustnutí věcí a odepření světa. Je proto třeba tázat se po způsobu odkrývání vládnoucím v bytnosti techniky, v němž se specifickým způsobem, tj. v zakrývajícím odkrývání, uděluje bytí. V tomto specifickém údělu odkrývání se plastičtěji a v konkrétních souvislostech ukazuje to, co známe jako in- sistování. Heidegger je vypracovává v...cs_CZ
dc.description.abstractThe main aim of this theoretical study is to help to clarify Heidegger's conception of the Danger [Gefahr] in relation with possibilities of the Turn [Kehre] which are hidden in the Danger itself. The Danger is hidden in Enframing [Ge-stell] as the essence of technology. First of all, it is necessary to clarify the concepts of being, truth and freedom. This shows us that concealment (hiddenness) is the necessary precondition for unconcealment, i.e. truth. Heidegger in this context speaks about the paths to unconcealment. Significant way to unconcealment is the art. Heidegger in "The Origin of the Work of Art" explains the essence of art in terms of the concepts of being and truth. The art is for Heidegger the way of expressing the element of truth. Art is not merely representation of the way things are but artwork can bring the meaning of what it is to exist. That means, that Heidegger reminds us about the value of the work of art as the means to open a "clearing" [Lichtung] for the appearance of things in the world, or to disclose their meaning for human beings. Heidegger writes about the art's ability to set up an active struggle between "Earth" and "World". The World is the web of significant relations in which human being exists. The Earth means the background against which every meaningful...en_US
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Fakulta humanitních studiícs_CZ
dc.subjectarten_US
dc.subjectpoetryen_US
dc.subjectspeechen_US
dc.subjectGe-stellen_US
dc.subjectDangeren_US
dc.subjectuměnícs_CZ
dc.subjectbásnictvícs_CZ
dc.subjectřečcs_CZ
dc.subjectGe-stellcs_CZ
dc.subjectnebezpečícs_CZ
dc.titleOtázka nebezpečí a možnosti proměny vztahu k řeči: K Heideggerovu titulu "nebezpečí" (die Gefahr)cs_CZ
dc.typedizertační prácecs_CZ
dcterms.created2019
dcterms.dateAccepted2019-05-03
dc.description.departmentDoktorský obor Německá a francouzská filosofiecs_CZ
dc.description.departmentPhD. - German and French Philosophyen_US
dc.description.facultyFaculty of Humanitiesen_US
dc.description.facultyFakulta humanitních studiícs_CZ
dc.identifier.repId127472
dc.title.translatedThe Danger and the question concerning relation to speech: Turning point and Heidegger's title the Danger (die Gefahr)en_US
dc.contributor.refereePrázný, Aleš
dc.contributor.refereeNovotný, Jaroslav
dc.identifier.aleph002277710
thesis.degree.namePh.D.
thesis.degree.leveldoktorskécs_CZ
thesis.degree.disciplineGerman and French Philosophyen_US
thesis.degree.disciplineNěmecká a francouzská filozofiecs_CZ
thesis.degree.programPhilosophyen_US
thesis.degree.programFilozofiecs_CZ
uk.thesis.typedizertační prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csFakulta humanitních studií::Doktorský obor Německá a francouzská filosofiecs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Humanities::PhD. - German and French Philosophyen_US
uk.faculty-name.csFakulta humanitních studiícs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Humanitiesen_US
uk.faculty-abbr.csFHScs_CZ
uk.degree-discipline.csNěmecká a francouzská filozofiecs_CZ
uk.degree-discipline.enGerman and French Philosophyen_US
uk.degree-program.csFilozofiecs_CZ
uk.degree-program.enPhilosophyen_US
thesis.grade.csProspěl/acs_CZ
thesis.grade.enPassen_US
uk.abstract.csPředkládaná studie je pokusem o uvedení Heideggerova pojetí pravdy myšlené jako neskrytost bytí do souvislostí s problematikou bytnosti techniky [Ge-stell], a to s ohledem k nebezpečí [Gefahr], které se skrývá v tomto specifickém způsobu odkrývání. Pravda je u Heideggera oproti tradici myšlena jinak, totiž ve své vazbě ke svobodě zakoušené jako otevřenost vztahování. Heidegger se zde pokouší vyvést otázku po bytostném určení pravdy z oblasti obvyklého tázání vázaného a vedeného předem určitou představou pravdy. Otázka po charakteru konkrétní význačné cesty k neskrytosti bytí, umění, otevírá druhou kapitolu. Sledujeme zde, jak se otázka neskrytosti bytí rozvíjí v tázání po původu uměleckého díla. Umění se ukazuje jako jedna z bytostných cest k neskrytosti bytí. Umělecké dílo dává podobu místu, kde jsme a žijeme. V díle umění se otevírá bytostný svět. V současné epoše dějin bytí však vládne specifický způsob odkrývání, zakrývající odkrývání, v němž se svět odpírá. Čelíme zpustnutí věcí a odepření světa. Je proto třeba tázat se po způsobu odkrývání vládnoucím v bytnosti techniky, v němž se specifickým způsobem, tj. v zakrývajícím odkrývání, uděluje bytí. V tomto specifickém údělu odkrývání se plastičtěji a v konkrétních souvislostech ukazuje to, co známe jako in- sistování. Heidegger je vypracovává v...cs_CZ
uk.abstract.enThe main aim of this theoretical study is to help to clarify Heidegger's conception of the Danger [Gefahr] in relation with possibilities of the Turn [Kehre] which are hidden in the Danger itself. The Danger is hidden in Enframing [Ge-stell] as the essence of technology. First of all, it is necessary to clarify the concepts of being, truth and freedom. This shows us that concealment (hiddenness) is the necessary precondition for unconcealment, i.e. truth. Heidegger in this context speaks about the paths to unconcealment. Significant way to unconcealment is the art. Heidegger in "The Origin of the Work of Art" explains the essence of art in terms of the concepts of being and truth. The art is for Heidegger the way of expressing the element of truth. Art is not merely representation of the way things are but artwork can bring the meaning of what it is to exist. That means, that Heidegger reminds us about the value of the work of art as the means to open a "clearing" [Lichtung] for the appearance of things in the world, or to disclose their meaning for human beings. Heidegger writes about the art's ability to set up an active struggle between "Earth" and "World". The World is the web of significant relations in which human being exists. The Earth means the background against which every meaningful...en_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Fakulta humanitních studií, Doktorský obor Německá a francouzská filosofiecs_CZ
thesis.grade.codeP
uk.publication-placePrahacs_CZ
dc.identifier.lisID990022777100106986


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV