dc.contributor.advisor | Benyovszky, Ladislav | |
dc.creator | Jílek, Vlastimil | |
dc.date.accessioned | 2020-08-17T14:06:58Z | |
dc.date.available | 2020-08-17T14:06:58Z | |
dc.date.issued | 2019 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/20.500.11956/105925 | |
dc.description.abstract | Předkládaná studie je pokusem o uvedení Heideggerova pojetí pravdy myšlené jako neskrytost bytí do souvislostí s problematikou bytnosti techniky [Ge-stell], a to s ohledem k nebezpečí [Gefahr], které se skrývá v tomto specifickém způsobu odkrývání. Pravda je u Heideggera oproti tradici myšlena jinak, totiž ve své vazbě ke svobodě zakoušené jako otevřenost vztahování. Heidegger se zde pokouší vyvést otázku po bytostném určení pravdy z oblasti obvyklého tázání vázaného a vedeného předem určitou představou pravdy. Otázka po charakteru konkrétní význačné cesty k neskrytosti bytí, umění, otevírá druhou kapitolu. Sledujeme zde, jak se otázka neskrytosti bytí rozvíjí v tázání po původu uměleckého díla. Umění se ukazuje jako jedna z bytostných cest k neskrytosti bytí. Umělecké dílo dává podobu místu, kde jsme a žijeme. V díle umění se otevírá bytostný svět. V současné epoše dějin bytí však vládne specifický způsob odkrývání, zakrývající odkrývání, v němž se svět odpírá. Čelíme zpustnutí věcí a odepření světa. Je proto třeba tázat se po způsobu odkrývání vládnoucím v bytnosti techniky, v němž se specifickým způsobem, tj. v zakrývajícím odkrývání, uděluje bytí. V tomto specifickém údělu odkrývání se plastičtěji a v konkrétních souvislostech ukazuje to, co známe jako in- sistování. Heidegger je vypracovává v... | cs_CZ |
dc.description.abstract | The main aim of this theoretical study is to help to clarify Heidegger's conception of the Danger [Gefahr] in relation with possibilities of the Turn [Kehre] which are hidden in the Danger itself. The Danger is hidden in Enframing [Ge-stell] as the essence of technology. First of all, it is necessary to clarify the concepts of being, truth and freedom. This shows us that concealment (hiddenness) is the necessary precondition for unconcealment, i.e. truth. Heidegger in this context speaks about the paths to unconcealment. Significant way to unconcealment is the art. Heidegger in "The Origin of the Work of Art" explains the essence of art in terms of the concepts of being and truth. The art is for Heidegger the way of expressing the element of truth. Art is not merely representation of the way things are but artwork can bring the meaning of what it is to exist. That means, that Heidegger reminds us about the value of the work of art as the means to open a "clearing" [Lichtung] for the appearance of things in the world, or to disclose their meaning for human beings. Heidegger writes about the art's ability to set up an active struggle between "Earth" and "World". The World is the web of significant relations in which human being exists. The Earth means the background against which every meaningful... | en_US |
dc.language | Čeština | cs_CZ |
dc.language.iso | cs_CZ | |
dc.publisher | Univerzita Karlova, Fakulta humanitních studií | cs_CZ |
dc.subject | art | en_US |
dc.subject | poetry | en_US |
dc.subject | speech | en_US |
dc.subject | Ge-stell | en_US |
dc.subject | Danger | en_US |
dc.subject | umění | cs_CZ |
dc.subject | básnictví | cs_CZ |
dc.subject | řeč | cs_CZ |
dc.subject | Ge-stell | cs_CZ |
dc.subject | nebezpečí | cs_CZ |
dc.title | Otázka nebezpečí a možnosti proměny vztahu k řeči: K Heideggerovu titulu "nebezpečí" (die Gefahr) | cs_CZ |
dc.type | dizertační práce | cs_CZ |
dcterms.created | 2019 | |
dcterms.dateAccepted | 2019-05-03 | |
dc.description.department | Doktorský obor Německá a francouzská filosofie | cs_CZ |
dc.description.department | PhD. - German and French Philosophy | en_US |
dc.description.faculty | Faculty of Humanities | en_US |
dc.description.faculty | Fakulta humanitních studií | cs_CZ |
dc.identifier.repId | 127472 | |
dc.title.translated | The Danger and the question concerning relation to speech: Turning point and Heidegger's title the Danger (die Gefahr) | en_US |
dc.contributor.referee | Prázný, Aleš | |
dc.contributor.referee | Novotný, Jaroslav | |
dc.identifier.aleph | 002277710 | |
thesis.degree.name | Ph.D. | |
thesis.degree.level | doktorské | cs_CZ |
thesis.degree.discipline | German and French Philosophy | en_US |
thesis.degree.discipline | Německá a francouzská filozofie | cs_CZ |
thesis.degree.program | Philosophy | en_US |
thesis.degree.program | Filozofie | cs_CZ |
uk.thesis.type | dizertační práce | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-cs | Fakulta humanitních studií::Doktorský obor Německá a francouzská filosofie | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-en | Faculty of Humanities::PhD. - German and French Philosophy | en_US |
uk.faculty-name.cs | Fakulta humanitních studií | cs_CZ |
uk.faculty-name.en | Faculty of Humanities | en_US |
uk.faculty-abbr.cs | FHS | cs_CZ |
uk.degree-discipline.cs | Německá a francouzská filozofie | cs_CZ |
uk.degree-discipline.en | German and French Philosophy | en_US |
uk.degree-program.cs | Filozofie | cs_CZ |
uk.degree-program.en | Philosophy | en_US |
thesis.grade.cs | Prospěl/a | cs_CZ |
thesis.grade.en | Pass | en_US |
uk.abstract.cs | Předkládaná studie je pokusem o uvedení Heideggerova pojetí pravdy myšlené jako neskrytost bytí do souvislostí s problematikou bytnosti techniky [Ge-stell], a to s ohledem k nebezpečí [Gefahr], které se skrývá v tomto specifickém způsobu odkrývání. Pravda je u Heideggera oproti tradici myšlena jinak, totiž ve své vazbě ke svobodě zakoušené jako otevřenost vztahování. Heidegger se zde pokouší vyvést otázku po bytostném určení pravdy z oblasti obvyklého tázání vázaného a vedeného předem určitou představou pravdy. Otázka po charakteru konkrétní význačné cesty k neskrytosti bytí, umění, otevírá druhou kapitolu. Sledujeme zde, jak se otázka neskrytosti bytí rozvíjí v tázání po původu uměleckého díla. Umění se ukazuje jako jedna z bytostných cest k neskrytosti bytí. Umělecké dílo dává podobu místu, kde jsme a žijeme. V díle umění se otevírá bytostný svět. V současné epoše dějin bytí však vládne specifický způsob odkrývání, zakrývající odkrývání, v němž se svět odpírá. Čelíme zpustnutí věcí a odepření světa. Je proto třeba tázat se po způsobu odkrývání vládnoucím v bytnosti techniky, v němž se specifickým způsobem, tj. v zakrývajícím odkrývání, uděluje bytí. V tomto specifickém údělu odkrývání se plastičtěji a v konkrétních souvislostech ukazuje to, co známe jako in- sistování. Heidegger je vypracovává v... | cs_CZ |
uk.abstract.en | The main aim of this theoretical study is to help to clarify Heidegger's conception of the Danger [Gefahr] in relation with possibilities of the Turn [Kehre] which are hidden in the Danger itself. The Danger is hidden in Enframing [Ge-stell] as the essence of technology. First of all, it is necessary to clarify the concepts of being, truth and freedom. This shows us that concealment (hiddenness) is the necessary precondition for unconcealment, i.e. truth. Heidegger in this context speaks about the paths to unconcealment. Significant way to unconcealment is the art. Heidegger in "The Origin of the Work of Art" explains the essence of art in terms of the concepts of being and truth. The art is for Heidegger the way of expressing the element of truth. Art is not merely representation of the way things are but artwork can bring the meaning of what it is to exist. That means, that Heidegger reminds us about the value of the work of art as the means to open a "clearing" [Lichtung] for the appearance of things in the world, or to disclose their meaning for human beings. Heidegger writes about the art's ability to set up an active struggle between "Earth" and "World". The World is the web of significant relations in which human being exists. The Earth means the background against which every meaningful... | en_US |
uk.file-availability | V | |
uk.grantor | Univerzita Karlova, Fakulta humanitních studií, Doktorský obor Německá a francouzská filosofie | cs_CZ |
thesis.grade.code | P | |
uk.publication-place | Praha | cs_CZ |
dc.identifier.lisID | 990022777100106986 | |