Využívání aktivizačních metod ve výuce na středních školách
The using of activation methods in teaching at the secondary grammar schools
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/11263Identifikátory
SIS: 23051
Kolekce
- Kvalifikační práce [4519]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Jurásková, Dana
Fakulta / součást
1. lékařská fakulta
Obor
Učitelství zdravotnických předmětů pro střední školy
Katedra / ústav / klinika
Ústav teorie a praxe ošetřovatelství 1. LF UK v Praze
Datum obhajoby
11. 6. 2007
Nakladatel
Univerzita Karlova. 1. lékařská fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Předkládaná diplomová práce zjišťuje míru využívání aktivizačních metod ve výuce na středních školách. Teoretická část je věnována tradičním i moderním vyučovacím metodám, ukazuje jejich výhody, nevýhody a úskalí. Hlavní část diplomové práce je věnována výzkumu. Jsou zjišťovány názory 80 učitelů a 280 žáků na aktivizační metody a jejich zařazování do výuky. Výzkum proběhl na 8 středních školách metodou dotazníku a řízeného rozhovoru. Více než polovina žáků uvádí, že učitelé tyto metody nezařazují, přestože oni by s nimi rádi pracovali. Více než 3/4 učitelů se domnívá, že používají metody v dostatečném množství, i když pouze u některých tématických celků. Nezájem žáků a nutnost probrat velké množství učiva jsou hlavní důvody, proč učitelé dávají přednost metodám tradičním. Mezi nejčastěji zařazované aktivizační metody patří mozková bouře, diskuse, řešení modelových situací, hraní rolí.
The main goal of this proposing diploma thesis is determining the rate of using the active methods in teaching at the secondary grammar schools. The theoretical part is devoted to traditional and modern teaching methods, it presents their advantages, disadvantages and weaknesses. The main part of diploma thesis is given to research. There have been found out the opinions of 80 teachers and 280 students on activation methods and their implementation into the teaching. The research took place at 8 secondary grammar schools and as the methods were used questionnaire and controlled discussion. More than half of students declares that they would like to work with these methods during the lessons, but unfortunately teachers do not use them. More than (three quarters) of teachers think that they use the methods enough, although only for some thematic units. There are two main reasons - the lack of students' interest and the large amount of subject matter to teach - why teachers prefer traditional methods of teaching. The brainstorming, discussion, the solving of model situations and acting the roles are the most used activation methods.