Stres žáků a studentů zdravotnických škol při praktické výuce ve zdravotnických zařízeních
Stress of nursing schools students during their practice training
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/11266Identifikátory
SIS: 23124
Kolekce
- Kvalifikační práce [4522]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Jurásková, Dana
Fakulta / součást
1. lékařská fakulta
Obor
Učitelství zdravotnických předmětů pro střední školy
Katedra / ústav / klinika
Ústav teorie a praxe ošetřovatelství 1. LF UK v Praze
Datum obhajoby
12. 6. 2007
Nakladatel
Univerzita Karlova. 1. lékařská fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Tato diplomová práce se zabývá stresem žáků a studentů zdravotnických škol při praktickém vyučování ve zdravotnickém zařízení. Jejím hlavním cílem je identifikovat nejčastější a nejzávažnější stresové faktory působící na žáky a studenty při odborné praxi. Teoretická část je věnována pojmu stres, období adolescence, pojetí odborné praxe, typům zdravotnických škol, osobnosti odborné učitelky a školní přípravě žáků či studentů na stresové situace. V empirické části jsou popsány zjištěné stresory, které jsou dále hierarchicky seřazeny dle četnosti odpovědí. Výsledky jsou porovnány u sledovaných zdravotnických škol mimopražských a pražských, alternativních a státních, středních a vyšších. K výzkumu byl použit dotazník vlastní konstrukce. Výzkumný vzorek tvořilo 334 respondentů z 13 zdravotnických škol. Z 5 stanovených hypotéz byly 2 potvrzeny zcela, 2 částečně a 1 nepotvrzena. Žáci a studenti považují za své největší stresové činitele odbornou učitelku, personál oddělení, časový tlak při práci, nedostatek vlastních znalostí či zkušeností a v neposlední řadě zodpovědnost. Žáci a studenti jednotlivých typů zdravotnických škol uvedli většinou odlišnou intenzitu stresu při praktickém vyučování i pořadí největších stresových faktorů.
This thesis deals with stress of nursing school students during their practice training in medical facilities. Its main goal is to identify the most common and most serious stressors that influence them. Theoretical part is about stress, adolescence period, practice training conception, nursing school types, nurse teacher personality and student preparation for stress situations. There is a description of found stressors in experiential part of the thesis. The stressors are further sorted by frequency of answers. Also comparison between various types of schools was done. Information about stressors was gathered via own questionnaire, research sample consisted of 334 participants from 13 nursing schools. Of 5 set possibilities 2 were fully confirmed, 2 partially confirmed and 1 was eliminated. Students consider as the biggest stressors nurse teachers, medical department staff, time pressure, lack of their own knowledge or experience and last but not least the responsibility. Students of different types of schools usually mentioned different stress intensity and order of the biggest stressors during practice.