Ke člověku jenom krůček: Vztah k "ne-lidskému" životu na základě díla A. Schweitzera a H. Jonase
Just one step to the man: The Relationship to the "non-human" life on the base of the works of A.Schweitzer and H. Jonas
bakalářská práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/11352Identifikátory
SIS: 18713
Kolekce
- Kvalifikační práce [1555]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Ovečka, Libor
Fakulta / součást
Evangelická teologická fakulta
Obor
Teologie křesťanských tradic
Katedra / ústav / klinika
Katedra teologické etiky
Datum obhajoby
18. 6. 2007
Nakladatel
Univerzita Karlova, Evangelická teologická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výtečně
Jednání vůči "ne-lidskému" životu, tj. vůči životu "lidí", kteří se ale za určitých okolností lidmi nenazývají, je ústředním tématem předkládané práce. Autorka se ptá, zda naše odpovědnost končí u člověka. Vyhýbá se definování člověka, neboť to je vždy závislé na kontextu, v němž je vytvořeno. Proto nahlíží na uvedený problém z druhé strany, z hlediska přístupu k životu jako takovému a představuje možné odpovědi na otázku, proč bychom měli být odpovědní i vůči "ne-lidskému" životu. Rozebírá etické koncepce A. Schweitzera a H. Jonase, v jejichž centru stojí život jako takový, nárok na naše vědomé a odpovědné jednání vůči němu a konstatování existence viny spjaté s veškerým naší jednáním. Zmíněné dvě koncepce jsou uplatněny na konkrétní oblast, a sice na problematiku nenarozeného života a jsou srovnány s názory odvíjejícími se od vymezení člověka. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)
The central theme of this thesis is the action towards "non-human life", i.e. towards the life of "people", who aren't called people in certain circumstances. The author asks, if our responsibility is limited to human beings. The definition of human being is deliberatery avoided, as it always depends on the context of its creation. The problem is looked upon from the opposite standpoint of approach to life as such. Some possible answers to the question why we should be responsible for "non-human" life as well are presented. The author analyses ethical concepts of A. Schweitzer and H. Jonas who consider life in itself, demand on our conscious and responsible actions towards life, and the existence of debt adherent to all our actions as central. The two concepts are applied to a particular field - the problem of unborn life - and they are compared to positions resulting from the definition of human being. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)