dc.contributor.advisor | Charvát, Martin | |
dc.creator | Petričák, Filip | |
dc.date.accessioned | 2020-07-08T11:50:57Z | |
dc.date.available | 2020-07-08T11:50:57Z | |
dc.date.issued | 2020 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/20.500.11956/118107 | |
dc.description.abstract | This master thesis deals with the topic of the relationship between man and technology, which is represented by cyborg characters in visual culture. The aim is to create a stereotype of individual cyborg characters from selected cyber-punk works, on the basis of which I can reflect the vision and ideas of the relationship between the organic and technical in the future world. This work is divided into four chapters - the first chapter focuses on cyber-punk as a sub-genre of sci-fi, in the second I define the cyborg character and the postmodern theoretical background, which are related to the cyborg, in the third chapter I present the theoretical basis for the analysis of characters and specify methodological procedures, in the final chapter I analyze the individual works. | en_US |
dc.description.abstract | Diplomová práce se zabývá tématem vztahu člověka a technologie, jenž je reprezentován postavou kyborga ve vizuální kultuře. Cílem je vytvořit stereotypizaci jednotlivých kyborgů ve vybraných kyberpunkových dílech, na základě čehož mohu reflektovat vize a představy vztahu organického a technického v budoucím světě. Práce je rozdělena do čtyř kapitol - v první kapitole se zaměřím na kyberpunk, jakožto sub-žánr sci-fi, v druhé kapitole definuji postavu kyborga a postmoderní teoretická východiska, jež se k této postavě vztahují, ve třetí kapitole představím teoretická východiska k analýze postav a konkretizuji metodologické postupy, v závěrečné kapitole pak analyzuji jednotlivá díla. | cs_CZ |
dc.language | Čeština | cs_CZ |
dc.language.iso | cs_CZ | |
dc.publisher | Univerzita Karlova, Fakulta humanitních studií | cs_CZ |
dc.subject | cyborg | en_US |
dc.subject | cyberpunk | en_US |
dc.subject | cyberspace | en_US |
dc.subject | posthumanism | en_US |
dc.subject | transhumanism | en_US |
dc.subject | kyborg | cs_CZ |
dc.subject | kyberpunk | cs_CZ |
dc.subject | kyberprostor | cs_CZ |
dc.subject | posthumanismus | cs_CZ |
dc.subject | transhumanismus | cs_CZ |
dc.title | Kyborg jako reprezentace vztahu člověka a technologie ve vizuální kultuře | cs_CZ |
dc.type | diplomová práce | cs_CZ |
dcterms.created | 2020 | |
dcterms.dateAccepted | 2020-06-17 | |
dc.description.department | Department of Electronic Culture and Semiotics | en_US |
dc.description.department | Katedra elektronické kultury a sémiotiky | cs_CZ |
dc.description.faculty | Fakulta humanitních studií | cs_CZ |
dc.description.faculty | Faculty of Humanities | en_US |
dc.identifier.repId | 210948 | |
dc.title.translated | Cyborg as a Representation of the Relationship Between Man and Technology in Visual Culture | en_US |
dc.contributor.referee | Řehořová, Irena | |
thesis.degree.name | Mgr. | |
thesis.degree.level | navazující magisterské | cs_CZ |
thesis.degree.discipline | Elektronická kultura a sémiotika | cs_CZ |
thesis.degree.discipline | Electronic Culture and Semiotics | en_US |
thesis.degree.program | Media and Communications Studies | en_US |
thesis.degree.program | Mediální a komunikační studia | cs_CZ |
uk.thesis.type | diplomová práce | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-cs | Fakulta humanitních studií::Katedra elektronické kultury a sémiotiky | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-en | Faculty of Humanities::Department of Electronic Culture and Semiotics | en_US |
uk.faculty-name.cs | Fakulta humanitních studií | cs_CZ |
uk.faculty-name.en | Faculty of Humanities | en_US |
uk.faculty-abbr.cs | FHS | cs_CZ |
uk.degree-discipline.cs | Elektronická kultura a sémiotika | cs_CZ |
uk.degree-discipline.en | Electronic Culture and Semiotics | en_US |
uk.degree-program.cs | Mediální a komunikační studia | cs_CZ |
uk.degree-program.en | Media and Communications Studies | en_US |
thesis.grade.cs | Velmi dobře | cs_CZ |
thesis.grade.en | Very good | en_US |
uk.abstract.cs | Diplomová práce se zabývá tématem vztahu člověka a technologie, jenž je reprezentován postavou kyborga ve vizuální kultuře. Cílem je vytvořit stereotypizaci jednotlivých kyborgů ve vybraných kyberpunkových dílech, na základě čehož mohu reflektovat vize a představy vztahu organického a technického v budoucím světě. Práce je rozdělena do čtyř kapitol - v první kapitole se zaměřím na kyberpunk, jakožto sub-žánr sci-fi, v druhé kapitole definuji postavu kyborga a postmoderní teoretická východiska, jež se k této postavě vztahují, ve třetí kapitole představím teoretická východiska k analýze postav a konkretizuji metodologické postupy, v závěrečné kapitole pak analyzuji jednotlivá díla. | cs_CZ |
uk.abstract.en | This master thesis deals with the topic of the relationship between man and technology, which is represented by cyborg characters in visual culture. The aim is to create a stereotype of individual cyborg characters from selected cyber-punk works, on the basis of which I can reflect the vision and ideas of the relationship between the organic and technical in the future world. This work is divided into four chapters - the first chapter focuses on cyber-punk as a sub-genre of sci-fi, in the second I define the cyborg character and the postmodern theoretical background, which are related to the cyborg, in the third chapter I present the theoretical basis for the analysis of characters and specify methodological procedures, in the final chapter I analyze the individual works. | en_US |
uk.file-availability | V | |
uk.grantor | Univerzita Karlova, Fakulta humanitních studií, Katedra elektronické kultury a sémiotiky | cs_CZ |
thesis.grade.code | 2 | |
uk.publication-place | Praha | cs_CZ |