Průřezové téma Mediální výchova pro základní vzdělávání
Cross-sectional topics mass media education for basic education
diplomová práce (OBHÁJENO)
![Náhled dokumentu](/bitstream/handle/20.500.11956/12002/thumbnail.png?sequence=6&isAllowed=y)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/12002Identifikátory
SIS: 52041
Kolekce
- Kvalifikační práce [23778]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Dvořáková, Markéta
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Pedagogika
Katedra / ústav / klinika
Katedra pedagogiky
Datum obhajoby
22. 1. 2008
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Soucástí našeho života jsou média, která nám zprostredkovávají informace, nabízejí nám ruzné produkty, ovlivnují náš život a výrazne nám do nej zasahují. Ve stále vetší míre se tak ukazuje, že jedinec v dnešní spolecnosti by mel být vybaven mediální gramotností, která se prosazuje jako jedna ze základních kompetencí. Její zarazení bylo institucionalizováno do podoby mediální výchovy, která se realizuje jako samostatný vyucovací predmet nebo jako soucást predmetu jiných. V rámci reformních snah byla mediální výchova zarazena jako prurezové téma do Rámcového vzdelávacího programu pro základní vzdelávání, na jehož základe musely mít školy zpracovány školní vzdelávací programy do zárí 2007. Cílem mediální výchovy je priblížit, jak fungují mediální texty, vysvetlit, jak se podílejí na vytvárení významu, vyložit, jak fungují mediální organizace a popsat, jak se publikum zmocnuje mediálních produktu, technologií a institucí a dodává jim význam. Cílem empirického šetrení, provedeného v ríjnu a v listopadu 2007, bylo zjistit, jaké mají ucitelé postoje k zaclenení mediální výchovy a jak si školy poradily s jejím zaclenením.
The day-to-day part of our lives are media, which make for distribution of information, offer us some products and have an important impact on our every day activity. It is more and more evident, that everybody should have some kind of medial literacy that becomes one of the most important competence. Its insertion was institucionalized under the name of Mass media education which takes shape of independent learning subject or of one part of the others. 88 Within the reform's efforts, the Mass media education was included in Framework education program for basic education as cross-sectional topic. Based on this educational program, schools had to work out their own special program until September of 2007. The first target of Mass media education is to draw up the functioning of medial texts, to explain how they participate in generating of meanings and mainly to make clear the activity of media organizations and institutions. The second target is to discribe how the public accept some medial products, technologies, institutions and how this public, being every day in contact with media, makes its own significations. In October and in November the empirical survey took place and its aim was to find out teacher's attitudes towards Media education and to make clear how they managed with its integration.