Zjištění současného stavu zařazování výuky úpolů v hodinách tělesné výchovy na druhém stupni základních škol, středních školách a gymnáziích v Praze
Mapping the occurrence of teaching martial activities in PE at primary schools and grammar schools in Prague
bachelor thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/120212Identifiers
Study Information System: 205037
Collections
- Kvalifikační práce [8840]
Author
Advisor
Consultant
Stich, Jaroslav
Referee
Pavelka, Radim
Faculty / Institute
Faculty of Physical Education and Sport
Discipline
Physical Education and Sport
Department
Information is unavailable
Date of defense
24. 8. 2020
Publisher
Univerzita Karlova, Fakulta tělesné výchovy a sportuLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
úpoly, průpravné úpoly, úpolové sporty, sebeobrana, RVP, ŠVP, tělesná výchova, didaktika úpolů, bojové sportyKeywords (English)
martial activities, martial arts, self-defence, combat sports, PE, PragueNázev: Zjištění současného stavu zařazování úpolů v hodinách tělesné výchovy na II. stupni základních škol, středních školách a gymnáziích v Praze Cíl: Cíl výzkumu je zjistit, jak výuka v hodinách tělesné výchovy reflektuje doporučení RVP ohledně výuky úpolů, jaký podíl v rámci TV výuka úpolů zaujímá a popsat trendy zařazování nebo důvody nezařazování úpolů do hodin školní tělesné výchovy z pohledu učitelů tělesné výchovy. Metody: Analýza literatury zabývající se daným tématem. Jako výzkumný instrument jsme zvolili dotazníkové šetření. Na základě dříve publikovaného dotazníku, který se zabýval otázkou výuky úpolů u menšího výběru škol moravského kraje (Reguli, Ďurech, Vít, 2007), jsme vytvořili účelový dotazník. Dotazník byl vytvořen na platformě služby survio.com a distribuován pomocí elektronické pošty ředitelům škol. Ti dotazník dále předali učitelům tělesné výchovy. Výsledky: Na základě vyhodnocení dotazníku, bylo zjištěno, že 75 z 84 učitelů zařazuje úpoly do hodin TV. Z celkového počtu dotázaných tvořili 48 respondentů muži a 34 ženy. Největší zastoupení mezi našimi respondenty měli osoby mezi 31 - 40 lety. Nejvíce respondentů učí pouze na ZŠ, celkem 48. Pádové techniky do svých hodin TV zařazuje 36 respondentů. Nejvíce 67 dotázaných zařazuje úpolové hry. U sebeobrany si lze povšimnout, že...
Title: Mapping the occurrence of teaching martial arts in physical education at primary schools, secondary schools and grammar schools in Prague. Objective: The goal of the research is to find out how education in P.E. classes reflects the recommendation of framework education programme about education of martial arts, what percentage of clasśes do martial arts take in P.E. and to describe current trends of implementing martial arts to the curriculum or discover the reasons behind not implementing from the P.E. teacher's perspective. Methods: Analysis of literature of the given topic. We chose a survey as a research instrument. Based on previously published survey, which asked about the education of martial arts at a smaller selection of schools in Moravian region (Reguli, Ďurech, Vít, 2007), we created a purposeful survey. The survey was made on a platform service survio.com and distributed via e-mail to individual headmasters. They passed on the survey to P.E. teachers Results: Based on the evaluation of the survey, it was found that 75 of 84 teachers involve combat activities in P.E. classes. Of all of the questioned, 48 respondents were men and 34 women. Most of our respondents were between 31-40 years old. Most respondents teach only at E.P.A., 48 in total. Falling techniques are included by...