dc.contributor.advisor | Matějček, Tomáš | |
dc.creator | Weiner, Adam | |
dc.date.accessioned | 2020-09-28T09:52:28Z | |
dc.date.available | 2020-09-28T09:52:28Z | |
dc.date.issued | 2020 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/20.500.11956/120550 | |
dc.description.abstract | Tato práce se zabývá analýzou historických učebnic zeměpisu pro základní a střední školy z hlediska přístupu k environmentální etice. Při procesu analýzy byly hledány výroky environmentální tématiky, které byly následně hodnoceny a rozděleny do odpovídajících směrů environmentální etiky. Výsledky byly graficky zpracovány a srovnány s prací od Seidlové (2010), která podobný výzkum prováděla na učebnicích současných. Z výzkumu vyplývá, že se v historických učebnicích vyskytuje převážně směr antropocentrický, biocentrický a ekocentrický, přičemž z těchto směrů je nejvíce zastoupen směr antropocentrický. Teocentrický směr a směr evoluční etiky se objevil jen v ojedinělých případech. V současných učebnicích je tomu stejně, s tím rozdílem, že je nejvíce zastoupen ekocentrismus. Největší odlišnost mezi historickými a současnými učebnicemi je v počtu výroků a jejich jednoznačností. Bylo zjištěno, že směrem do současnosti se počet a jednoznačnosti výroků zvyšují. Důvodem by mohla být fáze vývoje a pokrok, ve kterém se společnost nacházela. Klíčová slova environmentální etika, geografické vzdělávání, historické učebnice zeměpisu, vztah člověka a přírody, hodnocení učebnic, environmentální výchova | cs_CZ |
dc.description.abstract | The bachelor thesis focuses on analysis of historical textbooks for primary and secondary schools from the perspective of the environmental ethics. During the analysis process, statements of environmental issues were sought, which were evaluated and divided into appropriate directions of environmental ethics. The results were graphically processed and compared with the work of Seidlová (2010), who conducted similar research on contemporary textbooks. The research shows that in historical textbooks the anthropocentric, biocentric and ecocentric directions occur mainly, while the anthropocentric direction is the most represented of these directions. The theocentric direction and the direction of evolutionary ethics appeared only in a few cases. The similar scheme is in current textbooks, with the difference that ecocentrism is the most represented. The biggest difference between historical and contemporary textbooks is in the number of statements and their unambiguity. It was found that the number and unambiguity of statements is increasing towards the present.. The reason could be the stage of development and progress in which the society found itself. Keys words environmental ethics, geographical education, historical textbooks of geography, the man-nature relationship, evaluation of textbooks,... | en_US |
dc.language | Čeština | cs_CZ |
dc.language.iso | cs_CZ | |
dc.publisher | Univerzita Karlova, Přírodovědecká fakulta | cs_CZ |
dc.title | Analýza historických učebnic zeměpisu z hlediska přístupu k environmentální etice | cs_CZ |
dc.type | bakalářská práce | cs_CZ |
dcterms.created | 2020 | |
dcterms.dateAccepted | 2020-09-07 | |
dc.description.department | Katedra sociální geografie a region. rozvoje | cs_CZ |
dc.description.department | Department of Social Geography and Regional Develop. | en_US |
dc.description.faculty | Faculty of Science | en_US |
dc.description.faculty | Přírodovědecká fakulta | cs_CZ |
dc.identifier.repId | 132181 | |
dc.title.translated | The analysis of historical geography textbooks from environmental ethics point of view | en_US |
dc.contributor.referee | Bartoš, Jan | |
thesis.degree.name | Bc. | |
thesis.degree.level | bakalářské | cs_CZ |
thesis.degree.discipline | Biology Oriented at Education - Geography Oriented at Education | en_US |
thesis.degree.discipline | Biologie se zaměřením na vzdělávání - Geografie se zaměřením na vzdělávání | cs_CZ |
thesis.degree.program | Biology | en_US |
thesis.degree.program | Biologie | cs_CZ |
uk.thesis.type | bakalářská práce | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-cs | Přírodovědecká fakulta::Katedra sociální geografie a region. rozvoje | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-en | Faculty of Science::Department of Social Geography and Regional Develop. | en_US |
uk.faculty-name.cs | Přírodovědecká fakulta | cs_CZ |
uk.faculty-name.en | Faculty of Science | en_US |
uk.faculty-abbr.cs | PřF | cs_CZ |
uk.degree-discipline.cs | Biologie se zaměřením na vzdělávání - Geografie se zaměřením na vzdělávání | cs_CZ |
uk.degree-discipline.en | Biology Oriented at Education - Geography Oriented at Education | en_US |
uk.degree-program.cs | Biologie | cs_CZ |
uk.degree-program.en | Biology | en_US |
thesis.grade.cs | Velmi dobře | cs_CZ |
thesis.grade.en | Very good | en_US |
uk.abstract.cs | Tato práce se zabývá analýzou historických učebnic zeměpisu pro základní a střední školy z hlediska přístupu k environmentální etice. Při procesu analýzy byly hledány výroky environmentální tématiky, které byly následně hodnoceny a rozděleny do odpovídajících směrů environmentální etiky. Výsledky byly graficky zpracovány a srovnány s prací od Seidlové (2010), která podobný výzkum prováděla na učebnicích současných. Z výzkumu vyplývá, že se v historických učebnicích vyskytuje převážně směr antropocentrický, biocentrický a ekocentrický, přičemž z těchto směrů je nejvíce zastoupen směr antropocentrický. Teocentrický směr a směr evoluční etiky se objevil jen v ojedinělých případech. V současných učebnicích je tomu stejně, s tím rozdílem, že je nejvíce zastoupen ekocentrismus. Největší odlišnost mezi historickými a současnými učebnicemi je v počtu výroků a jejich jednoznačností. Bylo zjištěno, že směrem do současnosti se počet a jednoznačnosti výroků zvyšují. Důvodem by mohla být fáze vývoje a pokrok, ve kterém se společnost nacházela. Klíčová slova environmentální etika, geografické vzdělávání, historické učebnice zeměpisu, vztah člověka a přírody, hodnocení učebnic, environmentální výchova | cs_CZ |
uk.abstract.en | The bachelor thesis focuses on analysis of historical textbooks for primary and secondary schools from the perspective of the environmental ethics. During the analysis process, statements of environmental issues were sought, which were evaluated and divided into appropriate directions of environmental ethics. The results were graphically processed and compared with the work of Seidlová (2010), who conducted similar research on contemporary textbooks. The research shows that in historical textbooks the anthropocentric, biocentric and ecocentric directions occur mainly, while the anthropocentric direction is the most represented of these directions. The theocentric direction and the direction of evolutionary ethics appeared only in a few cases. The similar scheme is in current textbooks, with the difference that ecocentrism is the most represented. The biggest difference between historical and contemporary textbooks is in the number of statements and their unambiguity. It was found that the number and unambiguity of statements is increasing towards the present.. The reason could be the stage of development and progress in which the society found itself. Keys words environmental ethics, geographical education, historical textbooks of geography, the man-nature relationship, evaluation of textbooks,... | en_US |
uk.file-availability | V | |
uk.grantor | Univerzita Karlova, Přírodovědecká fakulta, Katedra sociální geografie a region. rozvoje | cs_CZ |
thesis.grade.code | 2 | |
uk.publication-place | Praha | cs_CZ |