Práce dětí z asijských komunit v České republice
Employment of children from Asian communities in the Czech Republic
bachelor thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/121399Identifiers
Study Information System: 209645
Collections
- Kvalifikační práce [1561]
Author
Advisor
Referee
Jelínková, Marie
Faculty / Institute
Protestant Theological Faculty
Discipline
Social and Pastoral Work
Department
Department of Pastoral and Social Work
Date of defense
17. 9. 2020
Publisher
Univerzita Karlova, Evangelická teologická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
dětská práce, zaměstnávání, asijské komunity, právo na vzdělání a přípravu k povolání, zranitelnost a schopnost aktivního působení dětíKeywords (English)
child labour, employment, Asian communities, right to education and vocational guidance, vulnerability and agency of childrenBakalářská práce "Práce dětí z asijských komunit v České republice" se na základě konkrétních příběhů zabývá situací dětí původem z Vietnamu a Číny, které po dokončení povinné školní docházky začaly v České republice pracovat, a to mimo pracovněprávní vztah, v rozsahu 10-11 hodin denně, 6 dní v týdnu. Pokouší se zasadit jejich situaci jednak do právního rámce tvořeného mezinárodními lidskoprávními dokumenty i českou legislativou, jednak do širšího kontextu sociálního a kulturního prostředí, ze kterého pocházejí. Zaměřuje se zejména na otázky týkající se práva dětí na zvláštní ochranu a péči, na vzdělání a přípravu k povolání, na ochranu před pracovním vykořisťováním apod., ale také na vztah mezi právy a povinnostmi v právním a sociálním státě. Práce se zamýšlí nad tím, kdo nese za vzniklou situaci dětí zodpovědnost a pokouší se nalézt směr uvažování, který by mohl alespoň částečně pomoci podobným případům předcházet.
The bachelor's thesis "Employment of children from Asian communities in the Czech Republic" deals with the situation of particular children of Vietnamese and Chinese origin in the Czech Republic, who started to work here after completing their compulsory education: without any working contract, 10-11 hours a day, 6 days a week. The thesis tries to specify the appropriate legal frame for their situation, as well as to contextualize it with regards to social and cultural background of the children. It focuses mainly on questions related to the right of children to particular protection and care, to education and vocational guidance, to protection from labour exploitation, etc. It also deals with the relation between rights and obligations in a legal and social state. The thesis reflects upon the responsibility for the situation of the children, and tries to find a direction that could help to avoid similar cases in future.