Řízení lidských zdrojů v podmínkách veřejných a soukromých středních škol
Human resources management in terms of public and private secondary schools
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/124155Identifiers
Study Information System: 219013
Collections
- Kvalifikační práce [19158]
Author
Advisor
Referee
Svobodová, Zuzana
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Management of Education
Department
Information is unavailable
Date of defense
8. 9. 2020
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
ředitel školy, zaměstnanec, řízení lidských zdrojů, rozvoj lidských zdrojů, lidský kapitálKeywords (English)
headmaster, employee, human resources management, human resources development, human capitalTeoreticko empirická práce se zaměřuje na řízení lidských zdrojů s cílem zachytit a analyzovat u vybraného vzorku ředitelů veřejných a soukromých středních škol informace o specificích řízení lidských zdrojů ve vzdělávacích organizacích se zaměřením na případné rozdíly v přístupu k řízení lidských zdrojů dle právní formy těchto škol. V teoretické části je pozornost zaměřena na přiblížení klíčových pojmů z oblasti řízení lidských zdrojů se zaměřením na specifika vztahující se k řízení lidských zdrojů ve vzdělávacích organizacích. Výzkumná část využívá k zodpovězení tří výzkumných otázek teoreticko-empirickou metodu, jejíž součástí je analýza odborné literatury a vlastní šetření skládající se z polostrukturovaných rozhovorů s vybranými třemi řediteli středních veřejných škol a třemi řediteli středních soukromých škol, ze dvou manažerských testů, z inspekčních zpráv ČŠI a z analýzy dokumentů těchto škol. Výzkumná zjištění jsou posuzována zejména z hlediska právní formy dané školy, přičemž jsou identifikována specifika řízení lidských zdrojů s daným hlediskem související. KLÍČOVÁ SLOVA ředitel školy, zaměstnanec, řízení lidských zdrojů, rozvoj lidských zdrojů, lidský kapitál
The theoretical and empirical work focuses on human resources management with the aim to capture and analyze for a selected sample of heads of public and private secondary schools information on specific human resource management in educational organizations, focusing on possible differences in approach to human resource management according to the legal form of these schools. In the theoretical part, attention is focused on the key concepts of human resources management focusing on educational organizations. The research part uses a theoretical-empirical method to answer the research three questions, which includes an analysis of the literature and a research consisting of semi-structured interviews with three selected principals of secondary public schools and three principals of secondary private schools, two management tests, ČŠI inspection reports and analysis of documents of these schools. The research findings are assessed mainly in terms of the legal form of the school, while the specifics of human resource management related to the aspect are identified. KEYWORDS headmaster, employee, human resources management, human resources development, human capital