Souvislost jazykových schopností a rozvoje čtení - porozumění čtenému
Connecting Language Skills and Reading Development - Reading Comprehension
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/124438Identifikátory
SIS: 233266
Kolekce
- Kvalifikační práce [6714]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Richterová, Eva
Fakulta / součást
Fakulta humanitních studií
Obor
Obecná antropologie - integrální studium člověka
Katedra / ústav / klinika
Katedra obecné antropologie
Datum obhajoby
25. 1. 2021
Nakladatel
Univerzita Karlova, Fakulta humanitních studiíJazyk
Čeština
Známka
Velmi dobře
Klíčová slova (česky)
jazykové schopnosti, gramotnost, porozumění čtenému, čtenářské dovednosti, diagnostika čtení, rozvoj dovednosti čtení, dekódováníKlíčová slova (anglicky)
language skills, reading literacy, reading comprehension, reading abilities, diagnostics of reading, development of reading skills, decodingVýzkum navazuje na dříve realizovanou longitudinální studii doc. PhDr. Gabriely Seidlové Málkové, Ph.D. na FHS UK. V letech 2010-2012 proběhla 4 na sebe navazující šetření 127 předškolních dětí ve věku 3,5 - 5,5 let. V roce 2017 se podařilo dohledat 40 dětí navštěvujících v té době 5. třídu základní školy. U těchto dětí jsme zachytili jejich aktuální schopnosti, a to s důrazem na čtení. V rámci čtení nás zajímalo dekódování a porozumění čtenému. V souladu s výsledky předchozích studií jsme zjistili, že dovednost porozumění čtenému v základní škole statisticky významně souvisí se schopností dekódování, s porozuměním slyšenému, se slovníkem, s jazykovým uvědomováním i s neverbální inteligencí (vše v základní škole). Na základě testů v mateřské škole jsme děti rozdělili do tří skupin a dvě krajní z nich jsme popisovali. Šlo o skupiny více (skupina Srovnávací) a méně (skupina Deficitní) jazykově vybavené. Sledovali jsme čtenářské profily u obou těchto skupin ve věku školním (5. ročník základní školy). Klíčová slova: jazykové schopnosti, gramotnost, porozumění čtenému, čtenářské dovednosti, diagnostika čtení, rozvoj dovednosti čtení, dekódování
Our research follows up longitudinal study of doc. PhDr. Gabriela Seidlová Málková, Ph.D. on Faculty of humanities, Charles University. In the years 2010-2012 four subsequent research of 127 preschool children age 3,5 - 5,5 years took place. In 2017 we succeeded in searching for 40 children attending at that time 5th class in elementary school. We captured current abilities of that children, especially reading. Our interest was to investigate decoding and reading comprehension. In agreement with previous research results we found out, that reading comprehension relates statistically significantly to decoding skill, listening comprehension, vocabulary, language awareness and nonverbal intelligence (all in elementary school). Based on the tests in nursery school, we divided children to three groups, and we described two outer - more (Comparative group) and less (Deficit group) language equipped. We traced reading profiles of these two groups in elementary school (5th grade). Keywords: language skills, reading literacy, reading comprehension, reading abilities, diagnostics of reading, development of reading skills, decoding