dc.contributor.advisor | Seidlová Málková, Gabriela | |
dc.creator | Jahodová, Anna | |
dc.date.accessioned | 2021-02-16T09:51:04Z | |
dc.date.available | 2021-02-16T09:51:04Z | |
dc.date.issued | 2021 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/20.500.11956/124438 | |
dc.description.abstract | Výzkum navazuje na dříve realizovanou longitudinální studii doc. PhDr. Gabriely Seidlové Málkové, Ph.D. na FHS UK. V letech 2010-2012 proběhla 4 na sebe navazující šetření 127 předškolních dětí ve věku 3,5 - 5,5 let. V roce 2017 se podařilo dohledat 40 dětí navštěvujících v té době 5. třídu základní školy. U těchto dětí jsme zachytili jejich aktuální schopnosti, a to s důrazem na čtení. V rámci čtení nás zajímalo dekódování a porozumění čtenému. V souladu s výsledky předchozích studií jsme zjistili, že dovednost porozumění čtenému v základní škole statisticky významně souvisí se schopností dekódování, s porozuměním slyšenému, se slovníkem, s jazykovým uvědomováním i s neverbální inteligencí (vše v základní škole). Na základě testů v mateřské škole jsme děti rozdělili do tří skupin a dvě krajní z nich jsme popisovali. Šlo o skupiny více (skupina Srovnávací) a méně (skupina Deficitní) jazykově vybavené. Sledovali jsme čtenářské profily u obou těchto skupin ve věku školním (5. ročník základní školy). Klíčová slova: jazykové schopnosti, gramotnost, porozumění čtenému, čtenářské dovednosti, diagnostika čtení, rozvoj dovednosti čtení, dekódování | cs_CZ |
dc.description.abstract | Our research follows up longitudinal study of doc. PhDr. Gabriela Seidlová Málková, Ph.D. on Faculty of humanities, Charles University. In the years 2010-2012 four subsequent research of 127 preschool children age 3,5 - 5,5 years took place. In 2017 we succeeded in searching for 40 children attending at that time 5th class in elementary school. We captured current abilities of that children, especially reading. Our interest was to investigate decoding and reading comprehension. In agreement with previous research results we found out, that reading comprehension relates statistically significantly to decoding skill, listening comprehension, vocabulary, language awareness and nonverbal intelligence (all in elementary school). Based on the tests in nursery school, we divided children to three groups, and we described two outer - more (Comparative group) and less (Deficit group) language equipped. We traced reading profiles of these two groups in elementary school (5th grade). Keywords: language skills, reading literacy, reading comprehension, reading abilities, diagnostics of reading, development of reading skills, decoding | en_US |
dc.language | Čeština | cs_CZ |
dc.language.iso | cs_CZ | |
dc.publisher | Univerzita Karlova, Fakulta humanitních studií | cs_CZ |
dc.subject | language skills | en_US |
dc.subject | reading literacy | en_US |
dc.subject | reading comprehension | en_US |
dc.subject | reading abilities | en_US |
dc.subject | diagnostics of reading | en_US |
dc.subject | development of reading skills | en_US |
dc.subject | decoding | en_US |
dc.subject | jazykové schopnosti | cs_CZ |
dc.subject | gramotnost | cs_CZ |
dc.subject | porozumění čtenému | cs_CZ |
dc.subject | čtenářské dovednosti | cs_CZ |
dc.subject | diagnostika čtení | cs_CZ |
dc.subject | rozvoj dovednosti čtení | cs_CZ |
dc.subject | dekódování | cs_CZ |
dc.title | Souvislost jazykových schopností a rozvoje čtení - porozumění čtenému | cs_CZ |
dc.type | diplomová práce | cs_CZ |
dcterms.created | 2021 | |
dcterms.dateAccepted | 2021-01-25 | |
dc.description.department | Department of General Anthropology | en_US |
dc.description.department | Katedra obecné antropologie | cs_CZ |
dc.description.faculty | Fakulta humanitních studií | cs_CZ |
dc.description.faculty | Faculty of Humanities | en_US |
dc.identifier.repId | 233266 | |
dc.title.translated | Connecting Language Skills and Reading Development - Reading Comprehension | en_US |
dc.contributor.referee | Richterová, Eva | |
thesis.degree.name | Mgr. | |
thesis.degree.level | navazující magisterské | cs_CZ |
thesis.degree.discipline | General Anthropology | en_US |
thesis.degree.discipline | Obecná antropologie - integrální studium člověka | cs_CZ |
thesis.degree.program | Humanitní studia | cs_CZ |
thesis.degree.program | Humanities | en_US |
uk.thesis.type | diplomová práce | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-cs | Fakulta humanitních studií::Katedra obecné antropologie | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-en | Faculty of Humanities::Department of General Anthropology | en_US |
uk.faculty-name.cs | Fakulta humanitních studií | cs_CZ |
uk.faculty-name.en | Faculty of Humanities | en_US |
uk.faculty-abbr.cs | FHS | cs_CZ |
uk.degree-discipline.cs | Obecná antropologie - integrální studium člověka | cs_CZ |
uk.degree-discipline.en | General Anthropology | en_US |
uk.degree-program.cs | Humanitní studia | cs_CZ |
uk.degree-program.en | Humanities | en_US |
thesis.grade.cs | Velmi dobře | cs_CZ |
thesis.grade.en | Very good | en_US |
uk.abstract.cs | Výzkum navazuje na dříve realizovanou longitudinální studii doc. PhDr. Gabriely Seidlové Málkové, Ph.D. na FHS UK. V letech 2010-2012 proběhla 4 na sebe navazující šetření 127 předškolních dětí ve věku 3,5 - 5,5 let. V roce 2017 se podařilo dohledat 40 dětí navštěvujících v té době 5. třídu základní školy. U těchto dětí jsme zachytili jejich aktuální schopnosti, a to s důrazem na čtení. V rámci čtení nás zajímalo dekódování a porozumění čtenému. V souladu s výsledky předchozích studií jsme zjistili, že dovednost porozumění čtenému v základní škole statisticky významně souvisí se schopností dekódování, s porozuměním slyšenému, se slovníkem, s jazykovým uvědomováním i s neverbální inteligencí (vše v základní škole). Na základě testů v mateřské škole jsme děti rozdělili do tří skupin a dvě krajní z nich jsme popisovali. Šlo o skupiny více (skupina Srovnávací) a méně (skupina Deficitní) jazykově vybavené. Sledovali jsme čtenářské profily u obou těchto skupin ve věku školním (5. ročník základní školy). Klíčová slova: jazykové schopnosti, gramotnost, porozumění čtenému, čtenářské dovednosti, diagnostika čtení, rozvoj dovednosti čtení, dekódování | cs_CZ |
uk.abstract.en | Our research follows up longitudinal study of doc. PhDr. Gabriela Seidlová Málková, Ph.D. on Faculty of humanities, Charles University. In the years 2010-2012 four subsequent research of 127 preschool children age 3,5 - 5,5 years took place. In 2017 we succeeded in searching for 40 children attending at that time 5th class in elementary school. We captured current abilities of that children, especially reading. Our interest was to investigate decoding and reading comprehension. In agreement with previous research results we found out, that reading comprehension relates statistically significantly to decoding skill, listening comprehension, vocabulary, language awareness and nonverbal intelligence (all in elementary school). Based on the tests in nursery school, we divided children to three groups, and we described two outer - more (Comparative group) and less (Deficit group) language equipped. We traced reading profiles of these two groups in elementary school (5th grade). Keywords: language skills, reading literacy, reading comprehension, reading abilities, diagnostics of reading, development of reading skills, decoding | en_US |
uk.file-availability | V | |
uk.grantor | Univerzita Karlova, Fakulta humanitních studií, Katedra obecné antropologie | cs_CZ |
thesis.grade.code | 2 | |
uk.publication-place | Praha | cs_CZ |
uk.thesis.defenceStatus | O | |