Vztah studentů k budoucnosti
Students' relation to future
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/12493Identifikátory
SIS: 53113
Kolekce
- Kvalifikační práce [19158]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Viktorová, Ida
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Psychologie a speciální pedagogika
Katedra / ústav / klinika
Katedra psychologie
Datum obhajoby
29. 1. 2008
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Velmi dobře
Diplomová práce pojednává o vtahu studentů k budoucnosti. Text je rozdělen do dvou částí - teoretické a praktické. Důraz je kladen na praktické zpracování, jedná se zejména o výzkumnou práci. V první části práce je věnována pozornost teoretickému vymezení časové dimenze. Nejprve jsou prezentovány poznatky o vývoji vnímání času v lidském životě s důrazem na starší školní věk a období adolescence. Dále jsou v textu uvedeny nejdůležitější teoretické koncepce časové perspektivy. Nej větší prostor je věnován osobnostně-motivační koncepci časové perspektivy významného francouzského psychologa motivace Nuttina. Nuttin se zabývá zejména budoucí časovou perspektivou a jeho teoretická koncepce je nej propracovanější a zároveň je dotažená do operacionalizační úrovně. Nuttin vypracoval diagnostickou metodu časové perspektivy - Metodu motivační indukce, která měří rozsah a obsah budoucnosti a která je v textu teoretické části také blíže představena. V teoretické části je dále blíže pojednáno o biodromální koncepci časové perspektivy. Kromě Nuttinovy Metody motivační indukce jsou v textu uvedeny další diagnostické metody časové perspektivy a je zmíněno také, na jaké aspekty všeobecného pojmu časová perspektiva jsou zaměřeny.
This thesis looks upon students' views on the future. The text is split into a theoretical part and a practical part. Emphasis has been placed on a practical approach. The first part of the thesis introduces the theoretical delimitation of the dimension of time. First, our knowledge of the development of time perception in a person's life, with emphasis on the period of adolescence, is presented. Further, the most important theoretical concepts of the time perspective are presented. The greatest attention is given to the personality-motivational concept of the time perspective of the prominent French psychologist of motivation, Nuttin. Nuttin's area of expertise is the Future Time Perspective and his theoretical concept is the most elaborate and at the same time refined to an research level. Nuttin developed a diagnostic method of the time perspective - the method of motivational induction, which measures the scope and content of the future and which presented in greater detail in the theoretical part of this thesis. In this part I also look closely at the biodromal concept of the time perspective. Apart from Nuttin's method of motivational induction other diagnostic methods of the time perspective are presented with a description of which aspect of the general term 'time perspective' they are oriented at.