Maškarní slavnosti a masky v novověké kultuře
Masquerade balls and masks in early modern culture
bakalářská práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/128213Identifikátory
SIS: 216303
Kolekce
- Kvalifikační práce [2248]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Sládek, Miloš
Fakulta / součást
Katolická teologická fakulta
Obor
Dějiny křesťanského umění
Katedra / ústav / klinika
Ústav dějin křesťanského umění
Datum obhajoby
15. 9. 2020
Nakladatel
Univerzita Karlova, Katolická teologická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
commedia dell'arte, dvorské slavnosti, karneval, maska, maškarní kostým, maškarní ples, portrét v masceKlíčová slova (anglicky)
carnival, commedia dell'arte, court festivities, carnival, mask, masquerade ball, masquerade costume, portrait with maskBakalářská práce je rozdělena do dvou částí, první pojednává o fenoménu maškarního plesu jako populární dvorské slavnosti doby baroka. Druhá se soustřeďuje na maškarní masku a maškarní kostým na příkladech vybraných barokních obrazů a portrétů z evropského prostředí. První část začíná sledováním původu maškarního plesu v lidovém karnevalu, jejich společných východisek a odlišných cílů. Pak se vyčleňují tři zdroje inspirace pro maškarní ples. V první části jsou představeny některé zvláště významné slavnosti maškarního charakteru. Druhá část pojednává o masce samotné, její ikonografii a významech. Inovativnost této práce spočívá už v samém tématu, kterému, aspoň z hlediska umělecko-historického, dosud ještě nebyla věnována samostatná soustavná studie. Tato práce si klade za cíl nejdříve na základě studia odborné a cizojazyčné literatury shrnout již existující dílčí poznatky k danému tématu a pak se pomocí analýzy jednotlivých kulturně-historických reálií pokusit o předložení obrazu novodobé maškarní slavnosti z hlediska inspirativních zdrojů, které posloužily k jejímu zrození. Klíčová slova Komedie dell'arte, dvorské slavnosti, karneval, maska, maškarní slavnost, maškarní kostým, maškarní ples, portrét v masce
The bachelor's thesis is divided into two parts. The first deals with the phenomenon of the masquerade ball as a popular court festivity of the Baroque period. The second focuses on masquerade masks and masquerade costumes based on examples of selected Baroque paintings and portraits from the European region. The first part begins with tracking of the origins of the masquerade ball in the folk carnivals, studies their common starting points but considers their different goals. Then, there are defined three main sources of the inspiration for the masquerade. At this part are presented some particularly important masquerade festivities. The second part is focused on a study of masks, their iconography and meanings. The innovation of this work lies in the theme itself; which at least, from the art-historian position, has not yet been devoted a separate systematic study. The aim of this thesis is to summarize already existing pieces of knowledge on the given topic based on specialized Czech and foreign literature studies, and then through the analyses of individual cultural-historical facts to present an image of masquerade festivity from the point of view of the main inspiration sources, which led to its establishment. Keywords Carnival, commedia dell'arte, court festivities, disguise, mask,...