dc.contributor.advisor | Oulíková, Petra | |
dc.creator | Popovicka, Jekaterina | |
dc.date.accessioned | 2021-08-03T09:15:01Z | |
dc.date.available | 2021-08-03T09:15:01Z | |
dc.date.issued | 2020 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/20.500.11956/128213 | |
dc.description.abstract | Bakalářská práce je rozdělena do dvou částí, první pojednává o fenoménu maškarního plesu jako populární dvorské slavnosti doby baroka. Druhá se soustřeďuje na maškarní masku a maškarní kostým na příkladech vybraných barokních obrazů a portrétů z evropského prostředí. První část začíná sledováním původu maškarního plesu v lidovém karnevalu, jejich společných východisek a odlišných cílů. Pak se vyčleňují tři zdroje inspirace pro maškarní ples. V první části jsou představeny některé zvláště významné slavnosti maškarního charakteru. Druhá část pojednává o masce samotné, její ikonografii a významech. Inovativnost této práce spočívá už v samém tématu, kterému, aspoň z hlediska umělecko-historického, dosud ještě nebyla věnována samostatná soustavná studie. Tato práce si klade za cíl nejdříve na základě studia odborné a cizojazyčné literatury shrnout již existující dílčí poznatky k danému tématu a pak se pomocí analýzy jednotlivých kulturně-historických reálií pokusit o předložení obrazu novodobé maškarní slavnosti z hlediska inspirativních zdrojů, které posloužily k jejímu zrození. Klíčová slova Komedie dell'arte, dvorské slavnosti, karneval, maska, maškarní slavnost, maškarní kostým, maškarní ples, portrét v masce | cs_CZ |
dc.description.abstract | The bachelor's thesis is divided into two parts. The first deals with the phenomenon of the masquerade ball as a popular court festivity of the Baroque period. The second focuses on masquerade masks and masquerade costumes based on examples of selected Baroque paintings and portraits from the European region. The first part begins with tracking of the origins of the masquerade ball in the folk carnivals, studies their common starting points but considers their different goals. Then, there are defined three main sources of the inspiration for the masquerade. At this part are presented some particularly important masquerade festivities. The second part is focused on a study of masks, their iconography and meanings. The innovation of this work lies in the theme itself; which at least, from the art-historian position, has not yet been devoted a separate systematic study. The aim of this thesis is to summarize already existing pieces of knowledge on the given topic based on specialized Czech and foreign literature studies, and then through the analyses of individual cultural-historical facts to present an image of masquerade festivity from the point of view of the main inspiration sources, which led to its establishment. Keywords Carnival, commedia dell'arte, court festivities, disguise, mask,... | en_US |
dc.language | Čeština | cs_CZ |
dc.language.iso | cs_CZ | |
dc.publisher | Univerzita Karlova, Katolická teologická fakulta | cs_CZ |
dc.subject | commedia dell'arte | cs_CZ |
dc.subject | dvorské slavnosti | cs_CZ |
dc.subject | karneval | cs_CZ |
dc.subject | maska | cs_CZ |
dc.subject | maškarní kostým | cs_CZ |
dc.subject | maškarní ples | cs_CZ |
dc.subject | portrét v masce | cs_CZ |
dc.subject | carnival | en_US |
dc.subject | commedia dell'arte | en_US |
dc.subject | court festivities | en_US |
dc.subject | carnival | en_US |
dc.subject | mask | en_US |
dc.subject | masquerade ball | en_US |
dc.subject | masquerade costume | en_US |
dc.subject | portrait with mask | en_US |
dc.title | Maškarní slavnosti a masky v novověké kultuře | cs_CZ |
dc.type | bakalářská práce | cs_CZ |
dcterms.created | 2020 | |
dcterms.dateAccepted | 2020-09-15 | |
dc.description.department | Institute of Christian Art History | en_US |
dc.description.department | Ústav dějin křesťanského umění | cs_CZ |
dc.description.faculty | Catholic Theological Faculty | en_US |
dc.description.faculty | Katolická teologická fakulta | cs_CZ |
dc.identifier.repId | 216303 | |
dc.title.translated | Masquerade balls and masks in early modern culture | en_US |
dc.contributor.referee | Sládek, Miloš | |
thesis.degree.name | Bc. | |
thesis.degree.level | bakalářské | cs_CZ |
thesis.degree.discipline | Dějiny křesťanského umění | cs_CZ |
thesis.degree.discipline | History of Christian Arts | en_US |
thesis.degree.program | Theory and History of Art and Culture | en_US |
thesis.degree.program | Obecná teorie a dějiny umění a kultury | cs_CZ |
uk.thesis.type | bakalářská práce | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-cs | Katolická teologická fakulta::Ústav dějin křesťanského umění | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-en | Catholic Theological Faculty::Institute of Christian Art History | en_US |
uk.faculty-name.cs | Katolická teologická fakulta | cs_CZ |
uk.faculty-name.en | Catholic Theological Faculty | en_US |
uk.faculty-abbr.cs | KTF | cs_CZ |
uk.degree-discipline.cs | Dějiny křesťanského umění | cs_CZ |
uk.degree-discipline.en | History of Christian Arts | en_US |
uk.degree-program.cs | Obecná teorie a dějiny umění a kultury | cs_CZ |
uk.degree-program.en | Theory and History of Art and Culture | en_US |
thesis.grade.cs | Výborně | cs_CZ |
thesis.grade.en | Excellent | en_US |
uk.abstract.cs | Bakalářská práce je rozdělena do dvou částí, první pojednává o fenoménu maškarního plesu jako populární dvorské slavnosti doby baroka. Druhá se soustřeďuje na maškarní masku a maškarní kostým na příkladech vybraných barokních obrazů a portrétů z evropského prostředí. První část začíná sledováním původu maškarního plesu v lidovém karnevalu, jejich společných východisek a odlišných cílů. Pak se vyčleňují tři zdroje inspirace pro maškarní ples. V první části jsou představeny některé zvláště významné slavnosti maškarního charakteru. Druhá část pojednává o masce samotné, její ikonografii a významech. Inovativnost této práce spočívá už v samém tématu, kterému, aspoň z hlediska umělecko-historického, dosud ještě nebyla věnována samostatná soustavná studie. Tato práce si klade za cíl nejdříve na základě studia odborné a cizojazyčné literatury shrnout již existující dílčí poznatky k danému tématu a pak se pomocí analýzy jednotlivých kulturně-historických reálií pokusit o předložení obrazu novodobé maškarní slavnosti z hlediska inspirativních zdrojů, které posloužily k jejímu zrození. Klíčová slova Komedie dell'arte, dvorské slavnosti, karneval, maska, maškarní slavnost, maškarní kostým, maškarní ples, portrét v masce | cs_CZ |
uk.abstract.en | The bachelor's thesis is divided into two parts. The first deals with the phenomenon of the masquerade ball as a popular court festivity of the Baroque period. The second focuses on masquerade masks and masquerade costumes based on examples of selected Baroque paintings and portraits from the European region. The first part begins with tracking of the origins of the masquerade ball in the folk carnivals, studies their common starting points but considers their different goals. Then, there are defined three main sources of the inspiration for the masquerade. At this part are presented some particularly important masquerade festivities. The second part is focused on a study of masks, their iconography and meanings. The innovation of this work lies in the theme itself; which at least, from the art-historian position, has not yet been devoted a separate systematic study. The aim of this thesis is to summarize already existing pieces of knowledge on the given topic based on specialized Czech and foreign literature studies, and then through the analyses of individual cultural-historical facts to present an image of masquerade festivity from the point of view of the main inspiration sources, which led to its establishment. Keywords Carnival, commedia dell'arte, court festivities, disguise, mask,... | en_US |
uk.file-availability | V | |
uk.grantor | Univerzita Karlova, Katolická teologická fakulta, Ústav dějin křesťanského umění | cs_CZ |
thesis.grade.code | 1 | |
uk.publication-place | Praha | cs_CZ |
uk.thesis.defenceStatus | O | |