Simulace vlakové dopravy s optimalizací
Train Traffic Simulation with Optimization
bakalářská práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/12978Identifikátory
SIS: 45716
Kolekce
- Kvalifikační práce [11264]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Chrpa, Lukáš
Fakulta / součást
Matematicko-fyzikální fakulta
Obor
Správa počítačových systémů
Katedra / ústav / klinika
Katedra teoretické informatiky a matematické logiky
Datum obhajoby
11. 9. 2007
Nakladatel
Univerzita Karlova, Matematicko-fyzikální fakultaJazyk
Čeština
Známka
Velmi dobře
Cílem práce bylo vytvoření systému pro simulaci vlakové dopravy s možností optimalizace. Systém může sloužit pro nalezení optimálního jízdního řádu v pevné železniční síti. Vstup systému se skládá z vlakové sítě, požadavcích pasažérů, tarifních zón a jízdního řádu. Výstupem simulace je utržený zisk. Závislost zisku na jízdním řádu určuje účelovou funkci, které se snažíme najít globální maximum. Pro získání maximálního zisku byly použity dva algoritmy, a to metoda nejvyššího stoupání a diferenciální evoluce. Součástí práce je také experimentální srovnání obou algoritmů.
The aim of this thesis was to create a train traffic simulation system with optimization. The created system can serve to find an optimal schedule for trains in a fixed railway network. An input of the presented system consists of a railway network, passangers' requirements, tariff rate zones, and a schedule. The output of the simulation is a profit. The profit depending on the schedule defines the objective function whose maximum we are tying to find. Two different algorithms were used to find the maximum profit - hill climbing and differential evolution method. We show an experimental comparison of both algorithms in this thesis.