Zobrazit minimální záznam

Education and gender - causes, relationship and possible solutions to the issue of gender inequality
dc.contributor.advisorBeneš, Milan
dc.creatorKubištová, Markéta
dc.date.accessioned2017-04-06T10:58:53Z
dc.date.available2017-04-06T10:58:53Z
dc.date.issued2007
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/13106
dc.description.abstractZákladním tématem této bakalářské práce je hledání souvislostí mezi biologickým pohlavím člověka, jeho genderem (sociálním konstruktem pohlaví) a postavením ve společnosti. Zjišťuje nejenom příčiny a souvislosti nerovného přístupu k mužům a ženám, ale snaží se nalézt možné způsoby řešení této problematiky, a to pomocí vzdělávání. První kapitola objasňuje základní pojmy a vztah mezi nimi, dále vznik biologického pohlaví člověka a vytváření genderu. Tento pojem vysvětluje jako sociálně podmíněné kulturní rozdíly mezi muži a ženami. Jsou zde rozvedena také některá základní teoretická východiska objasňující konstrukci genderu, a především proces socializace jedince, během něhož se gender člověka tvoří. Cílem druhé kapitoly je přiblížit roli školy a školského systému při zakládání a udržování společenských nerovností. Vysvětluje mechanismy, jimiž se škola podílí na socializaci člověka, se zřetelem na vytváření, resp. posilování genderové identity dítěte. Jako významný faktor posilující tradiční chápání genderových rolí je shledáno působení učitele a jejich přístupu k žákům. Účelem třetí kapitoly je vymezit obsah vzdělávání dospělých, jeho základní principy, cíle a funkce. Je zde kladen důraz na neformální a informální učení dospělých a rovněž tzv. sebeřízené učení. Jako podstatný faktor úspěšného procesu...cs_CZ
dc.description.abstractThe subject matter of this paper is searching for relations established between one's biological sex, gender (the social construction of sex) and position in the society. It discovers the causes and correlations of unequal attitude towards men and women, as well as it attempts at finding possible solutions of the issue by means of education. The first chapter explains the basic terms and relations between them, the creation of human biological sex and establishment of gender. The term is explained as socially conditioned cultural differences between men and women. The chapter also states certain theoretical standpoints clarifying gender construction, in particular the process of socialization of an individual, during which the person's gender is created. The aim of the second chapter is to describe the role of educational institutions and the system of education in establishing and maintaining social inequalities. It explains the mechanisms of schools contributing to socialization of a person, with a special emphasis on creating, or supporting gender identity of a child. The work of teachers and their attitude to pupils is an important aspect supporting the traditional perception of gender roles. The purpose of the third chapter is to define the scope of education of adults, its basic principles, goals and...en_US
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Filozofická fakultacs_CZ
dc.titleVzdělávání a gender - příčiny, souvislosti a možná řešení problému genderové nerovnostics_CZ
dc.typebakalářská prácecs_CZ
dcterms.created2007
dcterms.dateAccepted2007-09-07
dc.description.departmentKatedra andragogiky a personálního řízenícs_CZ
dc.description.departmentDepartment of Adult Education and Personnel Managementen_US
dc.description.facultyFaculty of Artsen_US
dc.description.facultyFilozofická fakultacs_CZ
dc.identifier.repId28281
dc.title.translatedEducation and gender - causes, relationship and possible solutions to the issue of gender inequalityen_US
dc.contributor.refereeSycha, Martin
dc.identifier.aleph000986616
thesis.degree.nameBc.
thesis.degree.levelbakalářskécs_CZ
thesis.degree.disciplineAndragogika a personální řízenícs_CZ
thesis.degree.disciplineAdult Education and Personnel Managementen_US
thesis.degree.programEducationen_US
thesis.degree.programPedagogikacs_CZ
uk.thesis.typebakalářská prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csFilozofická fakulta::Katedra andragogiky a personálního řízenícs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Arts::Department of Adult Education and Personnel Managementen_US
uk.faculty-name.csFilozofická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Artsen_US
uk.faculty-abbr.csFFcs_CZ
uk.degree-discipline.csAndragogika a personální řízenícs_CZ
uk.degree-discipline.enAdult Education and Personnel Managementen_US
uk.degree-program.csPedagogikacs_CZ
uk.degree-program.enEducationen_US
thesis.grade.csVýborněcs_CZ
thesis.grade.enExcellenten_US
uk.abstract.csZákladním tématem této bakalářské práce je hledání souvislostí mezi biologickým pohlavím člověka, jeho genderem (sociálním konstruktem pohlaví) a postavením ve společnosti. Zjišťuje nejenom příčiny a souvislosti nerovného přístupu k mužům a ženám, ale snaží se nalézt možné způsoby řešení této problematiky, a to pomocí vzdělávání. První kapitola objasňuje základní pojmy a vztah mezi nimi, dále vznik biologického pohlaví člověka a vytváření genderu. Tento pojem vysvětluje jako sociálně podmíněné kulturní rozdíly mezi muži a ženami. Jsou zde rozvedena také některá základní teoretická východiska objasňující konstrukci genderu, a především proces socializace jedince, během něhož se gender člověka tvoří. Cílem druhé kapitoly je přiblížit roli školy a školského systému při zakládání a udržování společenských nerovností. Vysvětluje mechanismy, jimiž se škola podílí na socializaci člověka, se zřetelem na vytváření, resp. posilování genderové identity dítěte. Jako významný faktor posilující tradiční chápání genderových rolí je shledáno působení učitele a jejich přístupu k žákům. Účelem třetí kapitoly je vymezit obsah vzdělávání dospělých, jeho základní principy, cíle a funkce. Je zde kladen důraz na neformální a informální učení dospělých a rovněž tzv. sebeřízené učení. Jako podstatný faktor úspěšného procesu...cs_CZ
uk.abstract.enThe subject matter of this paper is searching for relations established between one's biological sex, gender (the social construction of sex) and position in the society. It discovers the causes and correlations of unequal attitude towards men and women, as well as it attempts at finding possible solutions of the issue by means of education. The first chapter explains the basic terms and relations between them, the creation of human biological sex and establishment of gender. The term is explained as socially conditioned cultural differences between men and women. The chapter also states certain theoretical standpoints clarifying gender construction, in particular the process of socialization of an individual, during which the person's gender is created. The aim of the second chapter is to describe the role of educational institutions and the system of education in establishing and maintaining social inequalities. It explains the mechanisms of schools contributing to socialization of a person, with a special emphasis on creating, or supporting gender identity of a child. The work of teachers and their attitude to pupils is an important aspect supporting the traditional perception of gender roles. The purpose of the third chapter is to define the scope of education of adults, its basic principles, goals and...en_US
uk.file-availabilityV
uk.publication.placePrahacs_CZ
uk.grantorUniverzita Karlova, Filozofická fakulta, Katedra andragogiky a personálního řízenícs_CZ
dc.identifier.lisID990009866160106986


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV