České středoškolské poetiky (1908-2007)
Czech highschool primers of poetics (1908-2007)
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/13387Identifikátory
SIS: 49747
Kolekce
- Kvalifikační práce [23776]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Foglarová, Eva
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Estetika
Katedra / ústav / klinika
Katedra estetiky
Datum obhajoby
18. 9. 2007
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Velmi dobře
Tato diplomová práce se zabývá učebnicemi literární teorie, které byly používány na českých středních školách mezi lety 1908 až 2007. Vstupní kapitola se pokouší vysvětlit, proč se v názvech českých středoškolských poetik postupně vystřídali termíny slovesnost, poetika a teorie literatury. Také je v ní probráno, v jakých žánrech byly české středoškolské poetiky mezi roky 1908 až 2007 psány. Další čtyři kapitoly mají přehledový charakter a postupně se věnují obdobím 1908-1933, 1933-1948, 1948-1989 a 1989-2007. V každé z těchto čtyř kapitol je nejprve charakterizován středoškolský systém daného období. Pak jsou představeny koncepce jednotlivých učebnic teorie literatury. Na závěr každé této kapitoly je zjištěno, jakým způsobem učebnice daného období definují pojem umění. Závěr diplomové práce se opírá o předchozí zjištění a nastiňuje vývoj středoškolských poetik v letech 1908 až 2007. Také shrnuje, jakými změnami procházely jejich definice pojmu umění. Důležitou součástí diplomové práce je připojený soupis českých středoškolských poetik a jejich recenzí, vypracovaný pro léta 1908 až 2007.
The thesis examines primers of poetics that have been in use at Czech high schools in the period between 1908 and 2007. The first chapter attempts to explain the reason for changes of titles of this kind of textbooks and it summarizes singles genres that were used to writing these books. The four following chapters are a survey of the concept of Czech secondary school primers of poetics in the years of 1908 and 1933, 1933 and 1948, 1948 and 1989, and lastly 1989 and 2007. In their beginning, each chapter provides a short characteristics of the high school system. The last part of each chapter is devoted to the definition of art in secondary school textbooks of literary theory. The conclusion outlines the development of these school books and it summarizes their scopes of art. A list of Czech high school primers of poetics and their reviews is also an important part of this thesis.