Zobrazit minimální záznam

Czech highschool primers of poetics (1908-2007)
dc.contributor.advisorHlobil, Tomáš
dc.creatorPodhajský, František
dc.date.accessioned2017-04-06T11:59:46Z
dc.date.available2017-04-06T11:59:46Z
dc.date.issued2007
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/13387
dc.description.abstractTato diplomová práce se zabývá učebnicemi literární teorie, které byly používány na českých středních školách mezi lety 1908 až 2007. Vstupní kapitola se pokouší vysvětlit, proč se v názvech českých středoškolských poetik postupně vystřídali termíny slovesnost, poetika a teorie literatury. Také je v ní probráno, v jakých žánrech byly české středoškolské poetiky mezi roky 1908 až 2007 psány. Další čtyři kapitoly mají přehledový charakter a postupně se věnují obdobím 1908-1933, 1933-1948, 1948-1989 a 1989-2007. V každé z těchto čtyř kapitol je nejprve charakterizován středoškolský systém daného období. Pak jsou představeny koncepce jednotlivých učebnic teorie literatury. Na závěr každé této kapitoly je zjištěno, jakým způsobem učebnice daného období definují pojem umění. Závěr diplomové práce se opírá o předchozí zjištění a nastiňuje vývoj středoškolských poetik v letech 1908 až 2007. Také shrnuje, jakými změnami procházely jejich definice pojmu umění. Důležitou součástí diplomové práce je připojený soupis českých středoškolských poetik a jejich recenzí, vypracovaný pro léta 1908 až 2007.cs_CZ
dc.description.abstractThe thesis examines primers of poetics that have been in use at Czech high schools in the period between 1908 and 2007. The first chapter attempts to explain the reason for changes of titles of this kind of textbooks and it summarizes singles genres that were used to writing these books. The four following chapters are a survey of the concept of Czech secondary school primers of poetics in the years of 1908 and 1933, 1933 and 1948, 1948 and 1989, and lastly 1989 and 2007. In their beginning, each chapter provides a short characteristics of the high school system. The last part of each chapter is devoted to the definition of art in secondary school textbooks of literary theory. The conclusion outlines the development of these school books and it summarizes their scopes of art. A list of Czech high school primers of poetics and their reviews is also an important part of this thesis.en_US
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Filozofická fakultacs_CZ
dc.titleČeské středoškolské poetiky (1908-2007)cs_CZ
dc.typediplomová prácecs_CZ
dcterms.created2007
dcterms.dateAccepted2007-09-18
dc.description.departmentKatedra estetikycs_CZ
dc.description.departmentDepartment of Aesteticsen_US
dc.description.facultyFaculty of Artsen_US
dc.description.facultyFilozofická fakultacs_CZ
dc.identifier.repId49747
dc.title.translatedCzech highschool primers of poetics (1908-2007)en_US
dc.contributor.refereeFoglarová, Eva
dc.identifier.aleph001036915
thesis.degree.nameMgr.
thesis.degree.levelmagisterskécs_CZ
thesis.degree.disciplineEstetikacs_CZ
thesis.degree.disciplineAestheticsen_US
thesis.degree.programTheory and History of Art and Cultureen_US
thesis.degree.programObecná teorie a dějiny umění a kulturycs_CZ
uk.thesis.typediplomová prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csFilozofická fakulta::Katedra estetikycs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Arts::Department of Aesteticsen_US
uk.faculty-name.csFilozofická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Artsen_US
uk.faculty-abbr.csFFcs_CZ
uk.degree-discipline.csEstetikacs_CZ
uk.degree-discipline.enAestheticsen_US
uk.degree-program.csObecná teorie a dějiny umění a kulturycs_CZ
uk.degree-program.enTheory and History of Art and Cultureen_US
thesis.grade.csVelmi dobřecs_CZ
thesis.grade.enVery gooden_US
uk.abstract.csTato diplomová práce se zabývá učebnicemi literární teorie, které byly používány na českých středních školách mezi lety 1908 až 2007. Vstupní kapitola se pokouší vysvětlit, proč se v názvech českých středoškolských poetik postupně vystřídali termíny slovesnost, poetika a teorie literatury. Také je v ní probráno, v jakých žánrech byly české středoškolské poetiky mezi roky 1908 až 2007 psány. Další čtyři kapitoly mají přehledový charakter a postupně se věnují obdobím 1908-1933, 1933-1948, 1948-1989 a 1989-2007. V každé z těchto čtyř kapitol je nejprve charakterizován středoškolský systém daného období. Pak jsou představeny koncepce jednotlivých učebnic teorie literatury. Na závěr každé této kapitoly je zjištěno, jakým způsobem učebnice daného období definují pojem umění. Závěr diplomové práce se opírá o předchozí zjištění a nastiňuje vývoj středoškolských poetik v letech 1908 až 2007. Také shrnuje, jakými změnami procházely jejich definice pojmu umění. Důležitou součástí diplomové práce je připojený soupis českých středoškolských poetik a jejich recenzí, vypracovaný pro léta 1908 až 2007.cs_CZ
uk.abstract.enThe thesis examines primers of poetics that have been in use at Czech high schools in the period between 1908 and 2007. The first chapter attempts to explain the reason for changes of titles of this kind of textbooks and it summarizes singles genres that were used to writing these books. The four following chapters are a survey of the concept of Czech secondary school primers of poetics in the years of 1908 and 1933, 1933 and 1948, 1948 and 1989, and lastly 1989 and 2007. In their beginning, each chapter provides a short characteristics of the high school system. The last part of each chapter is devoted to the definition of art in secondary school textbooks of literary theory. The conclusion outlines the development of these school books and it summarizes their scopes of art. A list of Czech high school primers of poetics and their reviews is also an important part of this thesis.en_US
uk.file-availabilityV
uk.publication.placePrahacs_CZ
uk.grantorUniverzita Karlova, Filozofická fakulta, Katedra estetikycs_CZ
dc.identifier.lisID990010369150106986


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV