Skalní umění Dolní Núbie. Zpracování pramenného materiálu získaného při epigrafickém průzkumu na československé koncesi v Núbii s cílem stanovit vypovídací hodnotu a možnosti využití skalního umění jako pramene při studiu kulturního a společenského vývoje v konkrétním regionu
The rock-art of Lower Nubia
diplomová práce (OBHÁJENO)
![Náhled dokumentu](/bitstream/handle/20.500.11956/13396/thumbnail.png?sequence=6&isAllowed=y)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/13396Identifikátory
SIS: 60128
Kolekce
- Kvalifikační práce [23778]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Verner, Miroslav
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Egyptologie - Indologie (indická studia) se specializací hindština
Katedra / ústav / klinika
Český egyptologický ústav
Datum obhajoby
21. 9. 2007
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Skalní umění představuje archeologický pramen velmi specifické povahy. Je to bezprostřední odkaz, který nám zanechaly prehistorické a raně historické společnosti v různých částech světa o svém životě, soužití i bojích, úsilí i strádání, úspěších i neúspěších, obavách i touhách. Je to konkrétní svědectví o tom, jak tyto společnosti samy sebe vnímaly, jak znázorňovaly a uchopovaly svět, který je obklopoval, jak se vypořádávaly s nejrůznějšími událostmi a změnami, které se jich citelně dotýkaly a fungovaly jako hnací motor kulturního a společenského vývoje a jako podnět k mnohým adaptacím, technologickým inovacím i aktualizacím v různých oblastech života.1 Je to přímé hmotné vyjádření lidských představ a myšlenek,2 ikonografická projekce symbolického, metafyzického a emocionálního světa prehistorických populací,3 o němž kosti a kamenné nástroje, které získáváme z archeologického záznamu, většinou zarytě mlčí. Ve skalním umění se nám odkrývá docela jiný svět dávných společností a populací, prostřednictvím skalních obrazů je velmi snadné tento svět spatřit, avšak uchopit jej, pochopit zůstává většinou značně obtížné. Ke správnému porozumění skalnímu umění nám dnes schází původní kontext, v němž byly obrazy vytvářeny vždy s ohledem na určitou funkci nebo jako vyjádření konkrétní funkce, a specifické myšlení a...