dc.contributor.advisor | Bárta, Miroslav | |
dc.creator | Suková, Lenka | |
dc.date.accessioned | 2017-04-06T12:01:38Z | |
dc.date.available | 2017-04-06T12:01:38Z | |
dc.date.issued | 2007 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/20.500.11956/13396 | |
dc.description.abstract | Skalní umění představuje archeologický pramen velmi specifické povahy. Je to bezprostřední odkaz, který nám zanechaly prehistorické a raně historické společnosti v různých částech světa o svém životě, soužití i bojích, úsilí i strádání, úspěších i neúspěších, obavách i touhách. Je to konkrétní svědectví o tom, jak tyto společnosti samy sebe vnímaly, jak znázorňovaly a uchopovaly svět, který je obklopoval, jak se vypořádávaly s nejrůznějšími událostmi a změnami, které se jich citelně dotýkaly a fungovaly jako hnací motor kulturního a společenského vývoje a jako podnět k mnohým adaptacím, technologickým inovacím i aktualizacím v různých oblastech života.1 Je to přímé hmotné vyjádření lidských představ a myšlenek,2 ikonografická projekce symbolického, metafyzického a emocionálního světa prehistorických populací,3 o němž kosti a kamenné nástroje, které získáváme z archeologického záznamu, většinou zarytě mlčí. Ve skalním umění se nám odkrývá docela jiný svět dávných společností a populací, prostřednictvím skalních obrazů je velmi snadné tento svět spatřit, avšak uchopit jej, pochopit zůstává většinou značně obtížné. Ke správnému porozumění skalnímu umění nám dnes schází původní kontext, v němž byly obrazy vytvářeny vždy s ohledem na určitou funkci nebo jako vyjádření konkrétní funkce, a specifické myšlení a... | cs_CZ |
dc.language | Čeština | cs_CZ |
dc.language.iso | cs_CZ | |
dc.publisher | Univerzita Karlova, Filozofická fakulta | cs_CZ |
dc.title | Skalní umění Dolní Núbie. Zpracování pramenného materiálu získaného při epigrafickém průzkumu na československé koncesi v Núbii s cílem stanovit vypovídací hodnotu a možnosti využití skalního umění jako pramene při studiu kulturního a společenského vývoje v konkrétním regionu | cs_CZ |
dc.type | diplomová práce | cs_CZ |
dcterms.created | 2007 | |
dcterms.dateAccepted | 2007-09-21 | |
dc.description.department | Český egyptologický ústav | cs_CZ |
dc.description.department | Czech Institute of Egyptology | en_US |
dc.description.faculty | Faculty of Arts | en_US |
dc.description.faculty | Filozofická fakulta | cs_CZ |
dc.identifier.repId | 60128 | |
dc.title.translated | The rock-art of Lower Nubia | en_US |
dc.contributor.referee | Verner, Miroslav | |
dc.identifier.aleph | 000980075 | |
thesis.degree.name | Mgr. | |
thesis.degree.level | magisterské | cs_CZ |
thesis.degree.discipline | Egyptologie - Indologie (indická studia) se specializací hindština | cs_CZ |
thesis.degree.discipline | Egyptologie - Indologie (indická studia) se specializací hindština | en_US |
thesis.degree.program | Humanities | en_US |
thesis.degree.program | Humanitní studia | cs_CZ |
uk.thesis.type | diplomová práce | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-cs | Filozofická fakulta::Český egyptologický ústav | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-en | Faculty of Arts::Czech Institute of Egyptology | en_US |
uk.faculty-name.cs | Filozofická fakulta | cs_CZ |
uk.faculty-name.en | Faculty of Arts | en_US |
uk.faculty-abbr.cs | FF | cs_CZ |
uk.degree-discipline.cs | Egyptologie - Indologie (indická studia) se specializací hindština | cs_CZ |
uk.degree-discipline.en | Egyptologie - Indologie (indická studia) se specializací hindština | en_US |
uk.degree-program.cs | Humanitní studia | cs_CZ |
uk.degree-program.en | Humanities | en_US |
thesis.grade.cs | Výborně | cs_CZ |
thesis.grade.en | Excellent | en_US |
uk.abstract.cs | Skalní umění představuje archeologický pramen velmi specifické povahy. Je to bezprostřední odkaz, který nám zanechaly prehistorické a raně historické společnosti v různých částech světa o svém životě, soužití i bojích, úsilí i strádání, úspěších i neúspěších, obavách i touhách. Je to konkrétní svědectví o tom, jak tyto společnosti samy sebe vnímaly, jak znázorňovaly a uchopovaly svět, který je obklopoval, jak se vypořádávaly s nejrůznějšími událostmi a změnami, které se jich citelně dotýkaly a fungovaly jako hnací motor kulturního a společenského vývoje a jako podnět k mnohým adaptacím, technologickým inovacím i aktualizacím v různých oblastech života.1 Je to přímé hmotné vyjádření lidských představ a myšlenek,2 ikonografická projekce symbolického, metafyzického a emocionálního světa prehistorických populací,3 o němž kosti a kamenné nástroje, které získáváme z archeologického záznamu, většinou zarytě mlčí. Ve skalním umění se nám odkrývá docela jiný svět dávných společností a populací, prostřednictvím skalních obrazů je velmi snadné tento svět spatřit, avšak uchopit jej, pochopit zůstává většinou značně obtížné. Ke správnému porozumění skalnímu umění nám dnes schází původní kontext, v němž byly obrazy vytvářeny vždy s ohledem na určitou funkci nebo jako vyjádření konkrétní funkce, a specifické myšlení a... | cs_CZ |
uk.file-availability | V | |
uk.publication.place | Praha | cs_CZ |
uk.grantor | Univerzita Karlova, Filozofická fakulta, Český egyptologický ústav | cs_CZ |
dc.identifier.lisID | 990009800750106986 | |