Consciousness and the Self: the theories of John Searle and Antonio Damasio
Vědomí a já : teorie Johna Searla a Antonia Damasio
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/13406Identifikátory
SIS: 52726
Kolekce
- Kvalifikační práce [23778]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Palkoska, Jan
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Estetika - Filozofie
Katedra / ústav / klinika
Ústav filosofie a religionistiky
Datum obhajoby
17. 9. 2007
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Angličtina
Známka
Výborně
Diplomová práce se zabývá vztahem vědomí a "já" v pojetí teorií vědomí Johna Searla a Antonia Damasia. Oba autoři pojímají vědomí jako bytostně subjektivní jev, a jako takový je zkoumán. Současně však dle nich tvoří vědomí přirozenou část fyzikálního světa. Nejprve jsou v práci rozebrány a vystaveny námitkám Searlovy argumenty ve prospěch subjektivní povahy vědomí a možnosti zkoumat ho vědecky. Poté je představeno Searlovo pojetí "já". Toto pojetí dle autorky nedokáže podrobněji vysvětlit subjektivitu. Následuje představení Damasiovy teorie vědomí, které doplňuje Searlovo pojetí. Dle Damasia představuje pocit "sebe" nezbytnou součást vědomí, která je přítomná předreflexivně a objevuje se ve formě pocitu. Autorka se v práci přiklání k tomuto pojetí "já", protože umožňuje lepší porozumění fenomenální stránce vědomí a zároveň tvoří základ pro možný vědecký výzkum. Damasiova biologická hypotéza o vyvstání subjektivity je nicméně v práci kritizována, neboť předpokládá to, co má teprve vysvětlit, totiž subjekt.
The thesis deals with the relationship of consciousness and the self, as it is present in the consciousness theories of John Searle and Antonio Damasio. Consciousness is taken by both authors as an essentially subjective phenomenon and it is analyzed as such. Yet at the same time, they take it to be a natural part of the physical world. First, Searle's arguments concerning the subjective nature of consciousness and the possibilities to study it scientifically are analyzed, together with objections against Searle's view. Then Searle's account of the self is presented. The author argues that this account is not sufficient to explain subjectivity more deeply. Presentation of Damasio's theory follows as a complement to Searle 's theory. Damasio takes the sense of self to be a necessary component of consciousness that is pre-reflectively present and appears in the form of feeling. This notion of the self is supported in the thesis for it allows for better understanding of the phenomenal aspects of consciousness and also forms a basis for a possible scientific research. Damasio's biological hypotheses concerning the emergence of the subjectivity is discussed and criticised though for presupposing the subject, which is yet to be explained by the theory.