dc.contributor.advisor | Hill, James | |
dc.creator | Šebešová, Petra | |
dc.date.accessioned | 2017-04-06T12:03:41Z | |
dc.date.available | 2017-04-06T12:03:41Z | |
dc.date.issued | 2007 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/20.500.11956/13406 | |
dc.description.abstract | Diplomová práce se zabývá vztahem vědomí a "já" v pojetí teorií vědomí Johna Searla a Antonia Damasia. Oba autoři pojímají vědomí jako bytostně subjektivní jev, a jako takový je zkoumán. Současně však dle nich tvoří vědomí přirozenou část fyzikálního světa. Nejprve jsou v práci rozebrány a vystaveny námitkám Searlovy argumenty ve prospěch subjektivní povahy vědomí a možnosti zkoumat ho vědecky. Poté je představeno Searlovo pojetí "já". Toto pojetí dle autorky nedokáže podrobněji vysvětlit subjektivitu. Následuje představení Damasiovy teorie vědomí, které doplňuje Searlovo pojetí. Dle Damasia představuje pocit "sebe" nezbytnou součást vědomí, která je přítomná předreflexivně a objevuje se ve formě pocitu. Autorka se v práci přiklání k tomuto pojetí "já", protože umožňuje lepší porozumění fenomenální stránce vědomí a zároveň tvoří základ pro možný vědecký výzkum. Damasiova biologická hypotéza o vyvstání subjektivity je nicméně v práci kritizována, neboť předpokládá to, co má teprve vysvětlit, totiž subjekt. | cs_CZ |
dc.description.abstract | The thesis deals with the relationship of consciousness and the self, as it is present in the consciousness theories of John Searle and Antonio Damasio. Consciousness is taken by both authors as an essentially subjective phenomenon and it is analyzed as such. Yet at the same time, they take it to be a natural part of the physical world. First, Searle's arguments concerning the subjective nature of consciousness and the possibilities to study it scientifically are analyzed, together with objections against Searle's view. Then Searle's account of the self is presented. The author argues that this account is not sufficient to explain subjectivity more deeply. Presentation of Damasio's theory follows as a complement to Searle 's theory. Damasio takes the sense of self to be a necessary component of consciousness that is pre-reflectively present and appears in the form of feeling. This notion of the self is supported in the thesis for it allows for better understanding of the phenomenal aspects of consciousness and also forms a basis for a possible scientific research. Damasio's biological hypotheses concerning the emergence of the subjectivity is discussed and criticised though for presupposing the subject, which is yet to be explained by the theory. | en_US |
dc.language | English | cs_CZ |
dc.language.iso | en_US | |
dc.publisher | Univerzita Karlova, Filozofická fakulta | cs_CZ |
dc.title | Consciousness and the Self: the theories of John Searle and Antonio Damasio | en_US |
dc.type | diplomová práce | cs_CZ |
dcterms.created | 2007 | |
dcterms.dateAccepted | 2007-09-17 | |
dc.description.department | Ústav filosofie a religionistiky | cs_CZ |
dc.description.department | Institute of Philosophy and Religious Studies | en_US |
dc.description.faculty | Faculty of Arts | en_US |
dc.description.faculty | Filozofická fakulta | cs_CZ |
dc.identifier.repId | 52726 | |
dc.title.translated | Vědomí a já : teorie Johna Searla a Antonia Damasio | cs_CZ |
dc.contributor.referee | Palkoska, Jan | |
dc.identifier.aleph | 000883343 | |
thesis.degree.name | Mgr. | |
thesis.degree.level | magisterské | cs_CZ |
thesis.degree.discipline | Estetika - Filozofie | cs_CZ |
thesis.degree.discipline | Aesthetics - Philosophy | en_US |
thesis.degree.program | Humanities | en_US |
thesis.degree.program | Humanitní studia | cs_CZ |
uk.thesis.type | diplomová práce | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-cs | Filozofická fakulta::Ústav filosofie a religionistiky | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-en | Faculty of Arts::Institute of Philosophy and Religious Studies | en_US |
uk.faculty-name.cs | Filozofická fakulta | cs_CZ |
uk.faculty-name.en | Faculty of Arts | en_US |
uk.faculty-abbr.cs | FF | cs_CZ |
uk.degree-discipline.cs | Estetika - Filozofie | cs_CZ |
uk.degree-discipline.en | Aesthetics - Philosophy | en_US |
uk.degree-program.cs | Humanitní studia | cs_CZ |
uk.degree-program.en | Humanities | en_US |
thesis.grade.cs | Výborně | cs_CZ |
thesis.grade.en | Excellent | en_US |
uk.abstract.cs | Diplomová práce se zabývá vztahem vědomí a "já" v pojetí teorií vědomí Johna Searla a Antonia Damasia. Oba autoři pojímají vědomí jako bytostně subjektivní jev, a jako takový je zkoumán. Současně však dle nich tvoří vědomí přirozenou část fyzikálního světa. Nejprve jsou v práci rozebrány a vystaveny námitkám Searlovy argumenty ve prospěch subjektivní povahy vědomí a možnosti zkoumat ho vědecky. Poté je představeno Searlovo pojetí "já". Toto pojetí dle autorky nedokáže podrobněji vysvětlit subjektivitu. Následuje představení Damasiovy teorie vědomí, které doplňuje Searlovo pojetí. Dle Damasia představuje pocit "sebe" nezbytnou součást vědomí, která je přítomná předreflexivně a objevuje se ve formě pocitu. Autorka se v práci přiklání k tomuto pojetí "já", protože umožňuje lepší porozumění fenomenální stránce vědomí a zároveň tvoří základ pro možný vědecký výzkum. Damasiova biologická hypotéza o vyvstání subjektivity je nicméně v práci kritizována, neboť předpokládá to, co má teprve vysvětlit, totiž subjekt. | cs_CZ |
uk.abstract.en | The thesis deals with the relationship of consciousness and the self, as it is present in the consciousness theories of John Searle and Antonio Damasio. Consciousness is taken by both authors as an essentially subjective phenomenon and it is analyzed as such. Yet at the same time, they take it to be a natural part of the physical world. First, Searle's arguments concerning the subjective nature of consciousness and the possibilities to study it scientifically are analyzed, together with objections against Searle's view. Then Searle's account of the self is presented. The author argues that this account is not sufficient to explain subjectivity more deeply. Presentation of Damasio's theory follows as a complement to Searle 's theory. Damasio takes the sense of self to be a necessary component of consciousness that is pre-reflectively present and appears in the form of feeling. This notion of the self is supported in the thesis for it allows for better understanding of the phenomenal aspects of consciousness and also forms a basis for a possible scientific research. Damasio's biological hypotheses concerning the emergence of the subjectivity is discussed and criticised though for presupposing the subject, which is yet to be explained by the theory. | en_US |
uk.file-availability | V | |
uk.publication.place | Praha | cs_CZ |
uk.grantor | Univerzita Karlova, Filozofická fakulta, Ústav filosofie a religionistiky | cs_CZ |
dc.identifier.lisID | 990008833430106986 | |