Emoce v hudbě
Emotion in music
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/13512Identifikátory
SIS: 28675
Kolekce
- Kvalifikační práce [23776]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Heller, Daniel
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Psychologie
Katedra / ústav / klinika
Katedra psychologie
Datum obhajoby
18. 9. 2007
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Vztah hudby a emocí se v poslední době stal jedním z hlavních předmětů zájmu hudební psychologie. Tato práce shrnuje nejdůležitější témata v této oblasti a také referuje o našich vlastních empirických zjištěních. Nejprve jsou diskutovány historické a aktuální multidisciplinární přístupy. Koncept hudebních emocí je vyložen ve vztahu k obecným konceptům emocí a běžnému hudebnímu diskurzu. Podstatná část práce se věnuje různým zdrojům emocí v hudbě. Zmíněna je také problematika silných emočních reakcí na hudbu (včetně fenoménu chills, tj. pocitů mrazení), dále biologické přístupy k hudbě a emocím a stručně jsou popsány dva komplexní modely emoční reakce na hudbu. Výsledky našeho vlastního šetření založeného na převzatém dotazníku týkajícím se mrazení a dalších tělesných reakcí ukazují na důležitost výzkumů v oblasti silných emočních a tělesných reakcí na hudbu. Studie je doplněna metodologickou sondou možností měření elektrodermální aktivity při poslechu hudby.
Relationship between music and emotion has recently become one of the major subjects of music psychology. In this paper, an overview of the most important topics in the field is given. Our own empirical findings are presented also. First, the historical and uptodate multidisciplinary perspectives are discussed. The concept of musical emotion is explained with regard to general concepts of emotion and usual musicrelated discourse. Considerable part of the study deals with different kinds of sources of emotion in music. Also, strong emotional responses to music (including the phenomenon of chills) and biological perspectives on music and emotion are mentioned and two complex models of emotional response to music are shortly described. Our own results of an investigation using an adapted questionaire conserning chills and other physical reactions show the importance of research in the field of strong emotional and physical responses to music. A supplementary methodological probe of measuring electrodermal activity during listening to music is presented.