Kanonie Cyriaků (křižovníků s červeným srdcem) na Starém Městě pražském v letech 1628-1729
The knights of the cross with the red heart (Cyriaci) and their convent in the Old Town of Prague between 1628-1729
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/13525Identifikátory
SIS: 50449
Kolekce
- Kvalifikační práce [23776]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Čornejová, Ivana
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Archivnictví a pomocné vědy historické
Katedra / ústav / klinika
Katedra PVH a archivního studia
Datum obhajoby
10. 9. 2007
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Studium raně novověkých církevních dějin a zvláště období pobělohorské rekatolizace bylo v minulosti příliš často ovlivňováno nebo přímo určováno světonázorově ideovými a nacionálními postoji a politickými tlaky. Pojetí řady studií dokonce i souhrnného rázu krom toho vycházelo ze znalosti pouze značně omezené pramenné základny, a již proto vykazují v interpretační rovině četné nedostatky. Vzhledem k velkému bohatství dochovaných písemných pramenů patří církevní dějiny období pobělohorského, a to zejména druhé poloviny 17. století, stále k poměrně málo probádaným úsekům české národní historie. Objektivnímu výzkumu a historiografické produkci se na tomto poli po delší odmlce otevřely cesty naplno teprve v nedávných letech. Současná doba dává vzniku řadě kvalitních monotematických studií, jež zakládají perspektivu nových pojednání syntetického rázu.
An extensive historical knowledge of the Cyriac church order is enabled due to a set of mostly Latin archival manuscript books (deposited mainly in the National Library in Prague), accomplished betw. 1740-1770 by the conventual historian, a luminary Joannes C. Rohn whose work methods and sources have been a subject of investigation. The further aim of this paper is to define the order`s involvement in the social and liturgical life in terms of Post-White- Mountain catholic superiority. Prague`s order possessions were restored from Cracovian centre after a long cessation in 1628, and later (till 1783) remained a single Cyriaci convent in Bohemia. These regular canons focused their public activity predominantly on a local spiritual service, carried out up from 1640 also in the adjacent Holy Spirit`s district, and later in a stretch of suburban village area. As well, variably, assisted in a parochial administration throughout the country. Within a few decades the clerics gained confidence of the local, hitherto confessionwise prevalently utraquist parishioners, and a close cooperation was established. While in materially harsh beginnings neighbours` loyalty had to be urged, later, by the vastly instigated public devotion, plentiful private ecclesiastic donations and pro anima mass foundations became a common...