Zobrazit minimální záznam

Jiří Mahen's poetry
dc.contributor.advisorHeczková, Libuše
dc.creatorKarlíková, Lucie
dc.date.accessioned2017-04-06T12:34:46Z
dc.date.available2017-04-06T12:34:46Z
dc.date.issued2007
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/13555
dc.description.abstractTato diplomová práce se věnuje ranému období poezie Jiřího Mahena, tedy jeho básním otištěným pouze časopisecky a dvěma prvním sbírkám Plamínky a Balady. Sleduje utváření Mahenovy poetiky v kontextu proměn poetik na přelomu 19. a 20. století i ve vztahu ke kategoriím subjektivity, stylizace, syntézy a života. Pro Mahenovu ranou poezii je příznačné vyrovnávání se s dekadentní poetikou, směřování k překonání chaosu, nalezení a vyslovení životního kladu, jenž je spatřován zejména v přírodním světě a v principu neustálého pohybu jako záruce životnosti. Vědomí fragmentárnosti skutečnosti se odráží v pluralitě stylizací a těkání mezi výraznými poetikami. Opětovně akcentovaná víra v praktický dosah umění je ideovým základem časové a anarchistické poezie. Ve sbírce Balady směřuje Mahen k nové syntéze a vzdaluje se využitím prvků lumírovské poezie poetice svých generačních druhů Šrámka, Gellnera a Tomana. V této sbírce se výrazně odrážejí dobové myšlenkové koncepty O. Weiningera a F. Nietzscheho.cs_CZ
dc.description.abstractThis thesis examines the early period of Jiří Mahen's poetry, i.e. his poems published only in magazines and the first two books of poetry Plamínky and Balady. It follows formation of Mahen's poetics in the context of trends in transformation of poetics in Czech literature at the turn of 19. and 20. century and also in relation to the categories of subjectivity, stylization, synthesis and life. For the early period of Mahen's poetry is symptomatic the reaction to decadent poetics, aim to overcome a chaos towards the expression of life virtue, found especially in nature world and in the principle of everlasting movement which guarantees the vitality. The awareness of fragmentary base of reality is expressed in plurality of stylizations and in woolgathering among expressive poetics. Re-establish belief in practical social power of art leds to the poetry inspired by anarchistic ideas. Mahen tends in the book of poetry Balady to the statement of the idea of new synthesis. His poetry differs in Balady the most markedly from the poetics of his generation group represented by poets Šrámek, Gellner and Toman using the components evoking "Lumír's" poetics. O. Weinnger and F. Nietzsche conceptions are the most expressivly reflected in this book.en_US
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Filozofická fakultacs_CZ
dc.titlePoezie Jiřího Mahenacs_CZ
dc.typediplomová prácecs_CZ
dcterms.created2007
dcterms.dateAccepted2007-09-10
dc.description.departmentÚstav české literatury a komparatistikycs_CZ
dc.description.departmentDepartment of Czech and Comparative Literatureen_US
dc.description.facultyFaculty of Artsen_US
dc.description.facultyFilozofická fakultacs_CZ
dc.identifier.repId50099
dc.title.translatedJiří Mahen's poetryen_US
dc.contributor.refereeMerhaut, Luboš
dc.identifier.aleph000965114
thesis.degree.nameMgr.
thesis.degree.levelmagisterskécs_CZ
thesis.degree.disciplineČeský jazyk a literaturacs_CZ
thesis.degree.disciplineCzech Language and Literatureen_US
thesis.degree.programPhilologyen_US
thesis.degree.programFilologiecs_CZ
uk.thesis.typediplomová prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csFilozofická fakulta::Ústav české literatury a komparatistikycs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Arts::Department of Czech and Comparative Literatureen_US
uk.faculty-name.csFilozofická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Artsen_US
uk.faculty-abbr.csFFcs_CZ
uk.degree-discipline.csČeský jazyk a literaturacs_CZ
uk.degree-discipline.enCzech Language and Literatureen_US
uk.degree-program.csFilologiecs_CZ
uk.degree-program.enPhilologyen_US
thesis.grade.csVýborněcs_CZ
thesis.grade.enExcellenten_US
uk.abstract.csTato diplomová práce se věnuje ranému období poezie Jiřího Mahena, tedy jeho básním otištěným pouze časopisecky a dvěma prvním sbírkám Plamínky a Balady. Sleduje utváření Mahenovy poetiky v kontextu proměn poetik na přelomu 19. a 20. století i ve vztahu ke kategoriím subjektivity, stylizace, syntézy a života. Pro Mahenovu ranou poezii je příznačné vyrovnávání se s dekadentní poetikou, směřování k překonání chaosu, nalezení a vyslovení životního kladu, jenž je spatřován zejména v přírodním světě a v principu neustálého pohybu jako záruce životnosti. Vědomí fragmentárnosti skutečnosti se odráží v pluralitě stylizací a těkání mezi výraznými poetikami. Opětovně akcentovaná víra v praktický dosah umění je ideovým základem časové a anarchistické poezie. Ve sbírce Balady směřuje Mahen k nové syntéze a vzdaluje se využitím prvků lumírovské poezie poetice svých generačních druhů Šrámka, Gellnera a Tomana. V této sbírce se výrazně odrážejí dobové myšlenkové koncepty O. Weiningera a F. Nietzscheho.cs_CZ
uk.abstract.enThis thesis examines the early period of Jiří Mahen's poetry, i.e. his poems published only in magazines and the first two books of poetry Plamínky and Balady. It follows formation of Mahen's poetics in the context of trends in transformation of poetics in Czech literature at the turn of 19. and 20. century and also in relation to the categories of subjectivity, stylization, synthesis and life. For the early period of Mahen's poetry is symptomatic the reaction to decadent poetics, aim to overcome a chaos towards the expression of life virtue, found especially in nature world and in the principle of everlasting movement which guarantees the vitality. The awareness of fragmentary base of reality is expressed in plurality of stylizations and in woolgathering among expressive poetics. Re-establish belief in practical social power of art leds to the poetry inspired by anarchistic ideas. Mahen tends in the book of poetry Balady to the statement of the idea of new synthesis. His poetry differs in Balady the most markedly from the poetics of his generation group represented by poets Šrámek, Gellner and Toman using the components evoking "Lumír's" poetics. O. Weinnger and F. Nietzsche conceptions are the most expressivly reflected in this book.en_US
uk.file-availabilityV
uk.publication.placePrahacs_CZ
uk.grantorUniverzita Karlova, Filozofická fakulta, Ústav české literatury a komparatistikycs_CZ
dc.identifier.lisID990009651140106986


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV