Troubles on stage: theatrical representation of the conflict in Northern Ireland
Nepokoje na jevišti: zobrazení severoirského konfliktu v moderním irském dramatu
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/13564Identifikátory
SIS: 50888
Kolekce
- Kvalifikační práce [23776]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Wallace, Clare
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Anglistika - amerikanistika
Katedra / ústav / klinika
Ústav anglistiky a amerikanistiky
Datum obhajoby
19. 9. 2007
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Angličtina
Známka
Velmi dobře
Cílem předkládané diplomové práce Nepokoje na jevišti. Divadelní reprezentace severoirského konfliktu (Troubles on Stage: Theatrical Representation of the Conflict in Northern Ireland) je analýza způsobů, jimiž moderní irské drama reflektovalo severoirský konflikt, zejména éru tzv. nepokojů (Troubles; období od konce 60. do konce 90. let dvacátého století). Práce se věnuje třem hrám, Čaji v porcelánovém šálku Christiny Reidové (Tea in a China Cup, premiéra 1983), Kartagincům Franka McGuinnesse (Carthaginians, premiéra 1988) a V údolí černého prasete Vincenta Woodse (At the Black Pig's Dyke, premiéra 1992). Všechny hry rozebírá ze tří hlavních hledisek: náboženství, genderu a místa. Zmíněné texty byly vybrány z několika důvodů. Důležitým kritériem byla doba jejich vzniku, práce se totiž záměrně vyhnula textům, které vznikly jako přímá reakce na vypuknutí násilností na konci šedesátých let a jejichž autoři se především snažili zaujmout postoj k aktuálním událostem a na uměleckou hodnotu svých textů se příliš nesoustřeďovali. Podstatná pro výběr byla však i druhá strana časové osy, tyto hry byly napsány ještě před rokem 1994, kdy Irská republikánská armáda vyhlásila příměří, jež je považováno za zcela zásadní milník ve vývoji Severního Irska. Analyzovaná dramata tak vznikla v období politické stagnace, v němž...
The objective of this thesis was to provide a detailed analysis of three modern Irish plays which share one common feature - the portrayal of the conflict in Northern Ireland. Apart from the common background of the Troubles, the plays focus on different aspects of the conflict which also demands different theatrical design. Furthermore, each play was analysed from three social perspectives - religion, gender and locale - in order to examine the ways in which these notions were influenced by the conflict as well as on the ways in which this influence is manifested on individual people. Attached to each play are short conclusions to their respective analyses. Despite their difference, the analyses of the plays also revealed several interesting similarities. Firstly, in the issue of gender, there is a certain discrepancy between the officially proclaimed and recognised division of gender roles and the reality of everyday life. Whereas officially the women are in an inferior position to men, and are expected to be an element of passivity, the three plays suggest that it is rather the men who represent passivity. The plays also point out how the position of men and women in society is further determined by the sectarian conflict. In all three plays, women prove to have stronger characters than men: in Tea in a...