Zobrazit minimální záznam

Nepokoje na jevišti: zobrazení severoirského konfliktu v moderním irském dramatu
dc.contributor.advisorPilný, Ondřej
dc.creatorKristenová, Lenka
dc.date.accessioned2017-04-06T12:36:32Z
dc.date.available2017-04-06T12:36:32Z
dc.date.issued2007
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/13564
dc.description.abstractCílem předkládané diplomové práce Nepokoje na jevišti. Divadelní reprezentace severoirského konfliktu (Troubles on Stage: Theatrical Representation of the Conflict in Northern Ireland) je analýza způsobů, jimiž moderní irské drama reflektovalo severoirský konflikt, zejména éru tzv. nepokojů (Troubles; období od konce 60. do konce 90. let dvacátého století). Práce se věnuje třem hrám, Čaji v porcelánovém šálku Christiny Reidové (Tea in a China Cup, premiéra 1983), Kartagincům Franka McGuinnesse (Carthaginians, premiéra 1988) a V údolí černého prasete Vincenta Woodse (At the Black Pig's Dyke, premiéra 1992). Všechny hry rozebírá ze tří hlavních hledisek: náboženství, genderu a místa. Zmíněné texty byly vybrány z několika důvodů. Důležitým kritériem byla doba jejich vzniku, práce se totiž záměrně vyhnula textům, které vznikly jako přímá reakce na vypuknutí násilností na konci šedesátých let a jejichž autoři se především snažili zaujmout postoj k aktuálním událostem a na uměleckou hodnotu svých textů se příliš nesoustřeďovali. Podstatná pro výběr byla však i druhá strana časové osy, tyto hry byly napsány ještě před rokem 1994, kdy Irská republikánská armáda vyhlásila příměří, jež je považováno za zcela zásadní milník ve vývoji Severního Irska. Analyzovaná dramata tak vznikla v období politické stagnace, v němž...cs_CZ
dc.description.abstractThe objective of this thesis was to provide a detailed analysis of three modern Irish plays which share one common feature - the portrayal of the conflict in Northern Ireland. Apart from the common background of the Troubles, the plays focus on different aspects of the conflict which also demands different theatrical design. Furthermore, each play was analysed from three social perspectives - religion, gender and locale - in order to examine the ways in which these notions were influenced by the conflict as well as on the ways in which this influence is manifested on individual people. Attached to each play are short conclusions to their respective analyses. Despite their difference, the analyses of the plays also revealed several interesting similarities. Firstly, in the issue of gender, there is a certain discrepancy between the officially proclaimed and recognised division of gender roles and the reality of everyday life. Whereas officially the women are in an inferior position to men, and are expected to be an element of passivity, the three plays suggest that it is rather the men who represent passivity. The plays also point out how the position of men and women in society is further determined by the sectarian conflict. In all three plays, women prove to have stronger characters than men: in Tea in a...en_US
dc.languageEnglishcs_CZ
dc.language.isoen_US
dc.publisherUniverzita Karlova, Filozofická fakultacs_CZ
dc.titleTroubles on stage: theatrical representation of the conflict in Northern Irelanden_US
dc.typediplomová prácecs_CZ
dcterms.created2007
dcterms.dateAccepted2007-09-19
dc.description.departmentÚstav anglistiky a amerikanistikycs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Artsen_US
dc.description.facultyFilozofická fakultacs_CZ
dc.identifier.repId50888
dc.title.translatedNepokoje na jevišti: zobrazení severoirského konfliktu v moderním irském dramatucs_CZ
dc.contributor.refereeWallace, Clare
dc.identifier.aleph000885535
thesis.degree.nameMgr.
thesis.degree.levelmagisterskécs_CZ
thesis.degree.disciplineAnglistika - amerikanistikacs_CZ
thesis.degree.disciplineEnglish and American Studiesen_US
thesis.degree.programEnglish and American Studiesen_US
thesis.degree.programAnglistika - amerikanistikacs_CZ
uk.thesis.typediplomová prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csFilozofická fakulta::Ústav anglistiky a amerikanistikycs_CZ
uk.faculty-name.csFilozofická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Artsen_US
uk.faculty-abbr.csFFcs_CZ
uk.degree-discipline.csAnglistika - amerikanistikacs_CZ
uk.degree-discipline.enEnglish and American Studiesen_US
uk.degree-program.csAnglistika - amerikanistikacs_CZ
uk.degree-program.enEnglish and American Studiesen_US
thesis.grade.csVelmi dobřecs_CZ
thesis.grade.enVery gooden_US
uk.abstract.csCílem předkládané diplomové práce Nepokoje na jevišti. Divadelní reprezentace severoirského konfliktu (Troubles on Stage: Theatrical Representation of the Conflict in Northern Ireland) je analýza způsobů, jimiž moderní irské drama reflektovalo severoirský konflikt, zejména éru tzv. nepokojů (Troubles; období od konce 60. do konce 90. let dvacátého století). Práce se věnuje třem hrám, Čaji v porcelánovém šálku Christiny Reidové (Tea in a China Cup, premiéra 1983), Kartagincům Franka McGuinnesse (Carthaginians, premiéra 1988) a V údolí černého prasete Vincenta Woodse (At the Black Pig's Dyke, premiéra 1992). Všechny hry rozebírá ze tří hlavních hledisek: náboženství, genderu a místa. Zmíněné texty byly vybrány z několika důvodů. Důležitým kritériem byla doba jejich vzniku, práce se totiž záměrně vyhnula textům, které vznikly jako přímá reakce na vypuknutí násilností na konci šedesátých let a jejichž autoři se především snažili zaujmout postoj k aktuálním událostem a na uměleckou hodnotu svých textů se příliš nesoustřeďovali. Podstatná pro výběr byla však i druhá strana časové osy, tyto hry byly napsány ještě před rokem 1994, kdy Irská republikánská armáda vyhlásila příměří, jež je považováno za zcela zásadní milník ve vývoji Severního Irska. Analyzovaná dramata tak vznikla v období politické stagnace, v němž...cs_CZ
uk.abstract.enThe objective of this thesis was to provide a detailed analysis of three modern Irish plays which share one common feature - the portrayal of the conflict in Northern Ireland. Apart from the common background of the Troubles, the plays focus on different aspects of the conflict which also demands different theatrical design. Furthermore, each play was analysed from three social perspectives - religion, gender and locale - in order to examine the ways in which these notions were influenced by the conflict as well as on the ways in which this influence is manifested on individual people. Attached to each play are short conclusions to their respective analyses. Despite their difference, the analyses of the plays also revealed several interesting similarities. Firstly, in the issue of gender, there is a certain discrepancy between the officially proclaimed and recognised division of gender roles and the reality of everyday life. Whereas officially the women are in an inferior position to men, and are expected to be an element of passivity, the three plays suggest that it is rather the men who represent passivity. The plays also point out how the position of men and women in society is further determined by the sectarian conflict. In all three plays, women prove to have stronger characters than men: in Tea in a...en_US
uk.publication.placePrahacs_CZ
uk.grantorUniverzita Karlova, Filozofická fakulta, Ústav anglistiky a amerikanistikycs_CZ
dc.identifier.lisID990008855350106986


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV