(Post)Modern Inferno: Flann O'Brien's The Third Policeman between modern and medieval netherworlds
(Post)moderní Inferno: Třetí strážník Flanna O'Briena a středověké a moderní vize zásvětí
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/13615Identifiers
Study Information System: 49777
Collections
- Kvalifikační práce [23776]
Author
Advisor
Referee
Armand, Louis
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
English and American Studies
Department
Information is unavailable
Date of defense
19. 9. 2007
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
English
Grade
Excellent
Tématem této diplomové práce je interpretace románu irského spisovatele Flanna O'Briena The Third Policeman (v českém překladu Ondřeje Pilného Třetí strážník). Analýza se zaměřuje na motiv zásvětí / pekla, do něhož je uvržen vypravěč a zároveň protagonista tohoto textu. Tato práce se soustřeďuje na analogie mezi O'Brienovym dílem a nejznámějším "průvodcem zásvětím" v literární historii, tedy Dantovou Komedií. Cílem práce je ukázat, jakým způsobem O'Brienův román vstupuje do složitého "dialogu" s křesťanskou eschatologickou doktrínou, v němž se konstantně střídají polohy parodie a afirmace, jejíchž výslednicí je pak komplexní reprezentace Pekla "sub specie temporis nostri".
I have discussed earlier Noman's hallucinatory experience of "woodenness" spreading across his whole body - "a dry timber poison killing me" (119). It provides another stage in the consistently allegorical construction of the motif. Noman's moment of enlightenment, the possibility of the discovery of an allegorical meaning, is of course immediately distorted by the fact that Noman is already dead and - if his dwelling-place is hell - there is no possibility of further degradation, he is all "wood" by now. "Woodenness" he correctly associates with death, yet as always he misses the point as it is primarily a "spiritual" death that is signalized here.