Představy studentů o energii
Student's Ideas about Energy
diplomová práce (OBHÁJENO)
![Náhled dokumentu](/bitstream/handle/20.500.11956/14329/thumbnail.png?sequence=7&isAllowed=y)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/14329Identifikátory
SIS: 42241
Kolekce
- Kvalifikační práce [11266]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Žák, Vojtěch
Fakulta / součást
Matematicko-fyzikální fakulta
Obor
Učitelství fyziky v kombinaci s matematikou pro SŠ
Katedra / ústav / klinika
Katedra didaktiky fyziky
Datum obhajoby
5. 2. 2008
Nakladatel
Univerzita Karlova, Matematicko-fyzikální fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Cílem mé práce bylo zjištění intuitivních představ studentů středních škol o energii. Vycházel jsem z průzkumů, které již byly v této oblasti fyziky provedeny a na jejich základě jsem provedl vlastní výzkum formou testu. Test obsahoval 13 otázek a zúčastnilo se jej 152 studenů ze šesti prvních a 112 studentů z pěti čtvrtých ročníků středních škol. V úlohách jsem se zabýval nejčastějšími intuitivními představami a zjišťoval do jaké míry se u studentů projevují. Výsledky jsem pro každou otázku zaznamenal do tabulek a pro přehlednost je doplnil grafy. Při porovnání výsledků studentů prvních a maturitních ročníků jsem zkoumal, jak se školám daří tyto představy usměrňovat a nahrazovat je správnými vědomostmi. Rovněž jsem se zajímal o vzájemný vztah existence intuitivních představ u studenta a jeho známkou z fyziky na vysvědčení nebo v závislosti na pohlaví. Dále jsem navzájem porovnával jednotlivé třídy a jejich úspěšnost při řešení testu. Na závěr se zmiňuji o riziku nepodchycených intuitivních představ při studiu fyziky.
The goal of my thesis has been to find about high school students' intuitive conceptions of energy. I followed the previous studies made in the energy field and in terms of them my own research was carried out in the form of a test. The test contained 13 questions and 152 freshmen from six classes and 112 secondary school leavers from five classes participated in this. In questions I was concerned with the most frequent misconceptions. I compiled the results for each task into tables and illustrated in graphs as well. I compared the first and fourth classes' results to find out how effective schools were in replacing misconceptions with the correct knowledge. I was interested as well if there is some relationship between misconceptions and sex or marks of the interviewees. Next I compared classes to each other. At the end I mentioned the risk of neglected misconceptions in studying physics.