Dante a Ravenna
Dante and Ravenna
diplomová práce (OBHÁJENO)

Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/148175Identifikátory
SIS: 231575
Kolekce
- Kvalifikační práce [6736]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Novák, Aleš
Fakulta / součást
Fakulta humanitních studií
Obor
Evropské kulturní a duchovní dějiny
Katedra / ústav / klinika
Program Dějiny moderní evropské kultury
Datum obhajoby
9. 9. 2021
Nakladatel
Univerzita Karlova, Fakulta humanitních studiíJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
Dante Alighieri - Ravenna - vizuální kultura - mozaiky - Komedie - Peklo - Ráj - ikonografieKlíčová slova (anglicky)
Dante Alighieri - Ravenna - visual culture - mosaics - Komedy - Hell - Paradise - iconographyDiplomová práce se zaměřuje na průzkum italského odborného diskurzu z let 1891 - 2008 zabývajícího se vlivem vizuální kultury Ravenny na Dantovu Komedii. Do kontextu italského diskurzu byl zařazen také český filolog a estetik Jaroslav Hruban, který se jako jediný z českých autorů zabýval vztahem Dante a Ravenna a plynule navázal na vývoj meziválečné italské dantistiky. Otázkou této práce je, jak badatelé italského odborného diskurzu a Jaroslav Hruban reflektují vztah Danta a Ravenny, a zda je možné v textu Dantovy Komedie vysledovat vlivy vizuální kultury města, zejména pak mozaik z 5. - 6. století. K řešení je užito metod historiografie, kterými byla zkoumána italská dantistika, dále metod literární vědy a dějin umění, díky kterým byla provedena analýza a komparace textu a obrazu, a pak metod vizuální kultury, s jejichž pomocí byl rekonstruován obraz Ravenny v době Dantova pobytu a jeho "dobové oko". Badatelé se domnívají, že inspirační vlivy ravennských mozaik a ravennské vizuální kultury na Dantovu Komedii jsou vysledovatelné v Očistci a Ráji, tedy v kantikách, jejichž dokončení se shoduje s dobou předpokládaného Dantova příchodu do Ravenny. Z rekonstrukce Dantova "dobového oka" a analýzy textu Komedie vyplynulo, že odkazy na Ravennu se výjimečně nacházejí již v Pekle. Dále z výzkumu vzešlo...
The Master's thesis is focused on research of the Italian academic discourse from the years 1891-2008 dealing with the influence of the visual culture of Ravenna on Dante's Divine Comedy. One of the scholars that can be placed in the context of Italian discourse is the philologist and aesthetician Jaroslav Hruban, the only Czech scholar who occupied himself with the relationship between Dante and Ravenna and continuously followed up the development of the interwar Italian Dantology. The thesis puts forward two questions: how the scholars of the Italian academic discourse and Jaroslav Hruban reflect the relationship of Dante and Ravenna, and if we can trace the influence of the visual culture of Ravenna (especially of the mosaics from the 5th and 6th centuries) in the text of Dante's Divine Comedy. The questions are solved by application of the historiographic methods that were used to examine Italian Dantology, the methods of literary studies and art history by which analysis and comparison of the text and imagery were performed, and also the methods of visual culture that were used to reconstruct the image of Ravenna during the time of Dante's stay in the town and his "period eye". The scholars believe that the inspirational influences of the Ravenna mosaics and visual culture on Dante's Divine...