Zobrazit minimální záznam

Dante and Ravenna
dc.contributor.advisorAltová, Blanka
dc.creatorBoháčová, Adéla
dc.date.accessioned2022-04-19T17:41:21Z
dc.date.available2022-04-19T17:41:21Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/148175
dc.description.abstractThe Master's thesis is focused on research of the Italian academic discourse from the years 1891-2008 dealing with the influence of the visual culture of Ravenna on Dante's Divine Comedy. One of the scholars that can be placed in the context of Italian discourse is the philologist and aesthetician Jaroslav Hruban, the only Czech scholar who occupied himself with the relationship between Dante and Ravenna and continuously followed up the development of the interwar Italian Dantology. The thesis puts forward two questions: how the scholars of the Italian academic discourse and Jaroslav Hruban reflect the relationship of Dante and Ravenna, and if we can trace the influence of the visual culture of Ravenna (especially of the mosaics from the 5th and 6th centuries) in the text of Dante's Divine Comedy. The questions are solved by application of the historiographic methods that were used to examine Italian Dantology, the methods of literary studies and art history by which analysis and comparison of the text and imagery were performed, and also the methods of visual culture that were used to reconstruct the image of Ravenna during the time of Dante's stay in the town and his "period eye". The scholars believe that the inspirational influences of the Ravenna mosaics and visual culture on Dante's Divine...en_US
dc.description.abstractDiplomová práce se zaměřuje na průzkum italského odborného diskurzu z let 1891 - 2008 zabývajícího se vlivem vizuální kultury Ravenny na Dantovu Komedii. Do kontextu italského diskurzu byl zařazen také český filolog a estetik Jaroslav Hruban, který se jako jediný z českých autorů zabýval vztahem Dante a Ravenna a plynule navázal na vývoj meziválečné italské dantistiky. Otázkou této práce je, jak badatelé italského odborného diskurzu a Jaroslav Hruban reflektují vztah Danta a Ravenny, a zda je možné v textu Dantovy Komedie vysledovat vlivy vizuální kultury města, zejména pak mozaik z 5. - 6. století. K řešení je užito metod historiografie, kterými byla zkoumána italská dantistika, dále metod literární vědy a dějin umění, díky kterým byla provedena analýza a komparace textu a obrazu, a pak metod vizuální kultury, s jejichž pomocí byl rekonstruován obraz Ravenny v době Dantova pobytu a jeho "dobové oko". Badatelé se domnívají, že inspirační vlivy ravennských mozaik a ravennské vizuální kultury na Dantovu Komedii jsou vysledovatelné v Očistci a Ráji, tedy v kantikách, jejichž dokončení se shoduje s dobou předpokládaného Dantova příchodu do Ravenny. Z rekonstrukce Dantova "dobového oka" a analýzy textu Komedie vyplynulo, že odkazy na Ravennu se výjimečně nacházejí již v Pekle. Dále z výzkumu vzešlo...cs_CZ
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Fakulta humanitních studiícs_CZ
dc.subjectDante Alighieri - Ravenna - vizuální kultura - mozaiky - Komedie - Peklo - Ráj - ikonografiecs_CZ
dc.subjectDante Alighieri - Ravenna - visual culture - mosaics - Komedy - Hell - Paradise - iconographyen_US
dc.titleDante a Ravennacs_CZ
dc.typediplomová prácecs_CZ
dcterms.created2021
dcterms.dateAccepted2021-09-09
dc.description.departmentProgram Dějiny moderní evropské kulturycs_CZ
dc.description.departmentProgramme History of Modern European Cultureen_US
dc.description.facultyFakulta humanitních studiícs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Humanitiesen_US
dc.identifier.repId231575
dc.title.translatedDante and Ravennaen_US
dc.contributor.refereeNovák, Aleš
thesis.degree.nameMgr.
thesis.degree.levelnavazující magisterskécs_CZ
thesis.degree.disciplineEvropské kulturní a duchovní dějinycs_CZ
thesis.degree.disciplineEuropean Cultural and Intellectual Historyen_US
thesis.degree.programHistorické vědycs_CZ
thesis.degree.programHistoryen_US
uk.thesis.typediplomová prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csFakulta humanitních studií::Program Dějiny moderní evropské kulturycs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Humanities::Programme History of Modern European Cultureen_US
uk.faculty-name.csFakulta humanitních studiícs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Humanitiesen_US
uk.faculty-abbr.csFHScs_CZ
uk.degree-discipline.csEvropské kulturní a duchovní dějinycs_CZ
uk.degree-discipline.enEuropean Cultural and Intellectual Historyen_US
uk.degree-program.csHistorické vědycs_CZ
uk.degree-program.enHistoryen_US
thesis.grade.csVýborněcs_CZ
thesis.grade.enExcellenten_US
uk.abstract.csDiplomová práce se zaměřuje na průzkum italského odborného diskurzu z let 1891 - 2008 zabývajícího se vlivem vizuální kultury Ravenny na Dantovu Komedii. Do kontextu italského diskurzu byl zařazen také český filolog a estetik Jaroslav Hruban, který se jako jediný z českých autorů zabýval vztahem Dante a Ravenna a plynule navázal na vývoj meziválečné italské dantistiky. Otázkou této práce je, jak badatelé italského odborného diskurzu a Jaroslav Hruban reflektují vztah Danta a Ravenny, a zda je možné v textu Dantovy Komedie vysledovat vlivy vizuální kultury města, zejména pak mozaik z 5. - 6. století. K řešení je užito metod historiografie, kterými byla zkoumána italská dantistika, dále metod literární vědy a dějin umění, díky kterým byla provedena analýza a komparace textu a obrazu, a pak metod vizuální kultury, s jejichž pomocí byl rekonstruován obraz Ravenny v době Dantova pobytu a jeho "dobové oko". Badatelé se domnívají, že inspirační vlivy ravennských mozaik a ravennské vizuální kultury na Dantovu Komedii jsou vysledovatelné v Očistci a Ráji, tedy v kantikách, jejichž dokončení se shoduje s dobou předpokládaného Dantova příchodu do Ravenny. Z rekonstrukce Dantova "dobového oka" a analýzy textu Komedie vyplynulo, že odkazy na Ravennu se výjimečně nacházejí již v Pekle. Dále z výzkumu vzešlo...cs_CZ
uk.abstract.enThe Master's thesis is focused on research of the Italian academic discourse from the years 1891-2008 dealing with the influence of the visual culture of Ravenna on Dante's Divine Comedy. One of the scholars that can be placed in the context of Italian discourse is the philologist and aesthetician Jaroslav Hruban, the only Czech scholar who occupied himself with the relationship between Dante and Ravenna and continuously followed up the development of the interwar Italian Dantology. The thesis puts forward two questions: how the scholars of the Italian academic discourse and Jaroslav Hruban reflect the relationship of Dante and Ravenna, and if we can trace the influence of the visual culture of Ravenna (especially of the mosaics from the 5th and 6th centuries) in the text of Dante's Divine Comedy. The questions are solved by application of the historiographic methods that were used to examine Italian Dantology, the methods of literary studies and art history by which analysis and comparison of the text and imagery were performed, and also the methods of visual culture that were used to reconstruct the image of Ravenna during the time of Dante's stay in the town and his "period eye". The scholars believe that the inspirational influences of the Ravenna mosaics and visual culture on Dante's Divine...en_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Fakulta humanitních studií, Program Dějiny moderní evropské kulturycs_CZ
thesis.grade.code1
uk.publication-placePrahacs_CZ
uk.thesis.defenceStatusO


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV