dc.contributor.advisor | Wohlmuth, Petr | |
dc.creator | Vuksan, Martina | |
dc.date.accessioned | 2022-04-19T17:49:31Z | |
dc.date.available | 2022-04-19T17:49:31Z | |
dc.date.issued | 2021 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/20.500.11956/148796 | |
dc.description.abstract | This thesis is a contribution to the study of the Czechoslovak and Yugoslav film culture during the socialist dictatorship of the 1960s and 1970s as told by an oral source who experienced this culture in both socialist countries. The main aim is to comparatively approach this topic and find answers that can only be provided through oral history. My attempt is to depict similarities and differences between the two nations' film cultures, discover a Czechoslovak-Yugoslav bond that either held or detached the nations together, and provide a subjective approach to the socio-cultural circumstances that created the basics for the film culture's rise and fall under the socialist dictatorship. Therefore, a special attention is given to historical subjectivity and its relation to memory and culture. Keywords: Socialist Film, New Wave, Yugoslavia, Czechoslovakia, FAMU, Oral History, Historical Subjectivity | en_US |
dc.description.abstract | Tato práce se zabývá studiem československé a jugoslávské kinematografie během socialistické diktatury mezi lety 1960 a 1970. Jako hlavní zdroj informací jsem si vybrala vypravěče, který obě tyto kultury zažil. Mým hlavním cílem je komparativní analýza obou těchto filmových kultur a hledání odpovědí na otázky, jež mohou být předány pouze v mluvené podobě. Snažila jsem se popsat jak podobnosti, tak rozdíly mezi oběma zkoumanými kulturami, dále objevit vztah mezi Československem a Jugoslávií, který tyto kultury buď stmeloval nebo ještě více rozděloval. V neposlední řadě jsem se pokusila předat svůj subjektvní pohled na socioekonomické poměry, pod jejichž taktovkou zmíněné filmové kultury vznikly a poté zanikly spolu se socialistickým režimem. Zvláštní pozornosti se bude těšit historická subjektivita a její vliv na kulturu a paměť. Klíčová slova: Socialistický film, Nová vlna, Jugoslávie, Československo, FAMU, orální historie, historická subjektivita | cs_CZ |
dc.language | English | cs_CZ |
dc.language.iso | en_US | |
dc.publisher | Univerzita Karlova, Fakulta humanitních studií | cs_CZ |
dc.subject | Socialistický film | cs_CZ |
dc.subject | Nová vlna | cs_CZ |
dc.subject | Jugoslávie | cs_CZ |
dc.subject | Československo | cs_CZ |
dc.subject | FAMU | cs_CZ |
dc.subject | orální historie | cs_CZ |
dc.subject | historická subjektivita | cs_CZ |
dc.subject | Socialist Film | en_US |
dc.subject | New Wave | en_US |
dc.subject | Yugoslavia | en_US |
dc.subject | Czechoslovakia | en_US |
dc.subject | FAMU | en_US |
dc.subject | Oral History | en_US |
dc.subject | Historical Subjectivity | en_US |
dc.title | Through the eyes of ex-Yugoslav FAMU student and film director: Experience of film culture in Czechoslovakia and Yugoslavia during the period of socialist dictatorship | en_US |
dc.type | diplomová práce | cs_CZ |
dcterms.created | 2021 | |
dcterms.dateAccepted | 2021-09-13 | |
dc.description.department | Program Orální historie - soudobé dějiny | cs_CZ |
dc.description.department | Programme Oral History and Contemporary History | en_US |
dc.description.faculty | Fakulta humanitních studií | cs_CZ |
dc.description.faculty | Faculty of Humanities | en_US |
dc.identifier.repId | 224612 | |
dc.title.translated | Očima bývalého jugoslávského studenta FAMU a filmového režiséra: Zkušenost filmové kultury v Československu a Jugoslávii v období socialistické diktatury | cs_CZ |
dc.contributor.referee | Houda, Přemysl | |
thesis.degree.name | Mgr. | |
thesis.degree.level | navazující magisterské | cs_CZ |
thesis.degree.discipline | Orální historie - soudobé dějiny | cs_CZ |
thesis.degree.discipline | Oral History - Contemporary History | en_US |
thesis.degree.program | Historické vědy | cs_CZ |
thesis.degree.program | History | en_US |
uk.thesis.type | diplomová práce | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-cs | Fakulta humanitních studií::Program Orální historie - soudobé dějiny | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-en | Faculty of Humanities::Programme Oral History and Contemporary History | en_US |
uk.faculty-name.cs | Fakulta humanitních studií | cs_CZ |
uk.faculty-name.en | Faculty of Humanities | en_US |
uk.faculty-abbr.cs | FHS | cs_CZ |
uk.degree-discipline.cs | Orální historie - soudobé dějiny | cs_CZ |
uk.degree-discipline.en | Oral History - Contemporary History | en_US |
uk.degree-program.cs | Historické vědy | cs_CZ |
uk.degree-program.en | History | en_US |
thesis.grade.cs | Dobře | cs_CZ |
thesis.grade.en | Good | en_US |
uk.abstract.cs | Tato práce se zabývá studiem československé a jugoslávské kinematografie během socialistické diktatury mezi lety 1960 a 1970. Jako hlavní zdroj informací jsem si vybrala vypravěče, který obě tyto kultury zažil. Mým hlavním cílem je komparativní analýza obou těchto filmových kultur a hledání odpovědí na otázky, jež mohou být předány pouze v mluvené podobě. Snažila jsem se popsat jak podobnosti, tak rozdíly mezi oběma zkoumanými kulturami, dále objevit vztah mezi Československem a Jugoslávií, který tyto kultury buď stmeloval nebo ještě více rozděloval. V neposlední řadě jsem se pokusila předat svůj subjektvní pohled na socioekonomické poměry, pod jejichž taktovkou zmíněné filmové kultury vznikly a poté zanikly spolu se socialistickým režimem. Zvláštní pozornosti se bude těšit historická subjektivita a její vliv na kulturu a paměť. Klíčová slova: Socialistický film, Nová vlna, Jugoslávie, Československo, FAMU, orální historie, historická subjektivita | cs_CZ |
uk.abstract.en | This thesis is a contribution to the study of the Czechoslovak and Yugoslav film culture during the socialist dictatorship of the 1960s and 1970s as told by an oral source who experienced this culture in both socialist countries. The main aim is to comparatively approach this topic and find answers that can only be provided through oral history. My attempt is to depict similarities and differences between the two nations' film cultures, discover a Czechoslovak-Yugoslav bond that either held or detached the nations together, and provide a subjective approach to the socio-cultural circumstances that created the basics for the film culture's rise and fall under the socialist dictatorship. Therefore, a special attention is given to historical subjectivity and its relation to memory and culture. Keywords: Socialist Film, New Wave, Yugoslavia, Czechoslovakia, FAMU, Oral History, Historical Subjectivity | en_US |
uk.file-availability | V | |
uk.grantor | Univerzita Karlova, Fakulta humanitních studií, Program Orální historie - soudobé dějiny | cs_CZ |
thesis.grade.code | 3 | |
uk.publication-place | Praha | cs_CZ |
uk.thesis.defenceStatus | O | |