Fenomén akademické peregrinace jako téma moderní středoevropské historiografie: příklad českých a moravských studentů na vybraných kalvínských vzdělávacích institucích (1575-1620)
The "peregrinatio academica" Phenomenon as a topic of modern Middle-European Historiography: An Example of Czech and Moravian Students at Selected Calvinist Education Institutions (1575-1620)
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/149304Identifikátory
SIS: 235000
Kolekce
- Kvalifikační práce [6714]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Pešek, Jiří
Fakulta / součást
Fakulta humanitních studií
Obor
Dějiny moderní evropské kultury
Katedra / ústav / klinika
Program Dějiny moderní evropské kultury
Datum obhajoby
14. 9. 2021
Nakladatel
Univerzita Karlova, Fakulta humanitních studiíJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
Akademická peregrinace - historiografie - vzdělávání - evropské univerzity - raný novověk - české a moravské školství - seznamy studentůKlíčová slova (anglicky)
Academic peregrination - historiography - education - European universities - Early Modern Period - Czech and Moravian education - lists of studentsCílem předkládané práce je představit fenomén akademické peregrinace z několika úhlů pohledu. Nejprve je nastíněn jako specifické téma české historiografie, které je zpracováváno již od 2. poloviny 19. století. Důraz je kladen na současný výzkum a to ve středoevropské perspektivě. Obsáhleji jsou v práci představeny databázové projekty, které představují aktuální trend ve studiu akademické peregrinace. Samostatnou část tvoří případová studie zabývající se českými a moravskými studenty na vybraných reformovaných ústavech v období 1575-1620. Detailnímu výzkumu bylo podrobeno pět ústavů na území dnešního Německa a Švýcarska - univerzity v Basileji, Heidelberku a Marburku a akademie v Herbornu a Ženevě. Edičně zpracované matriky těchto institucí se staly hlavním pramenem této části předkládané práce. Dodnes užívané soupisy studentů se pro analýzu ukázaly jako nedostatečné a mezerovité. Součástí práce tak jsou v přílohách uvedené aktualizované a formálně sjednocené seznamy českých a moravských studentů na vybraných školách ve zvoleném období. Sledovaná skupina studentů byla analyzována také na základě stavovského původu. Pozornost byla věnována i trendům ve vzdělávání na reformovaných školách a rozdílům v české a moravské akademické peregrinaci. Klíčová slova Akademická peregrinace - historiografie -...
The aim of this thesis is to present the phenomenon of academic peregrination from several points of view. It is first outlined as a specific topic of Czech historiography, which has been processed since the second half of the 19th century. Emphasis is placed on current research in a Central European perspective. Database projects that represent the current trend in the study of academic peregrination are presented in more details in the thesis. A separate part consists of a case study dealing with Czech and Moravian students at selected reformed institutes in the period 1575-1620. Detailed research was carried out on five institutes in present-day Germany and Switzerland - the universities of Basel, Heidelberg and Marburg, and the academies in Herborn and Geneva. The edited matrices of these institutions have become the main source of this part of the presented work. The student lists used so far proved to be insufficient and gap-free for the analysis. The work includes the updated and formally unified lists of Czech and Moravian students at selected schools in the selected period. The social origin of students in observed was also analyzed. Attention was also paid to trends in education at reformed schools and differences in Czech and Moravian academic peregrination. Key words Academic...