Zobrazit minimální záznam

The "peregrinatio academica" Phenomenon as a topic of modern Middle-European Historiography: An Example of Czech and Moravian Students at Selected Calvinist Education Institutions (1575-1620)
dc.contributor.advisorĎurčanský, Marek
dc.creatorPíš, Ondřej
dc.date.accessioned2022-04-19T18:05:03Z
dc.date.available2022-04-19T18:05:03Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/149304
dc.description.abstractThe aim of this thesis is to present the phenomenon of academic peregrination from several points of view. It is first outlined as a specific topic of Czech historiography, which has been processed since the second half of the 19th century. Emphasis is placed on current research in a Central European perspective. Database projects that represent the current trend in the study of academic peregrination are presented in more details in the thesis. A separate part consists of a case study dealing with Czech and Moravian students at selected reformed institutes in the period 1575-1620. Detailed research was carried out on five institutes in present-day Germany and Switzerland - the universities of Basel, Heidelberg and Marburg, and the academies in Herborn and Geneva. The edited matrices of these institutions have become the main source of this part of the presented work. The student lists used so far proved to be insufficient and gap-free for the analysis. The work includes the updated and formally unified lists of Czech and Moravian students at selected schools in the selected period. The social origin of students in observed was also analyzed. Attention was also paid to trends in education at reformed schools and differences in Czech and Moravian academic peregrination. Key words Academic...en_US
dc.description.abstractCílem předkládané práce je představit fenomén akademické peregrinace z několika úhlů pohledu. Nejprve je nastíněn jako specifické téma české historiografie, které je zpracováváno již od 2. poloviny 19. století. Důraz je kladen na současný výzkum a to ve středoevropské perspektivě. Obsáhleji jsou v práci představeny databázové projekty, které představují aktuální trend ve studiu akademické peregrinace. Samostatnou část tvoří případová studie zabývající se českými a moravskými studenty na vybraných reformovaných ústavech v období 1575-1620. Detailnímu výzkumu bylo podrobeno pět ústavů na území dnešního Německa a Švýcarska - univerzity v Basileji, Heidelberku a Marburku a akademie v Herbornu a Ženevě. Edičně zpracované matriky těchto institucí se staly hlavním pramenem této části předkládané práce. Dodnes užívané soupisy studentů se pro analýzu ukázaly jako nedostatečné a mezerovité. Součástí práce tak jsou v přílohách uvedené aktualizované a formálně sjednocené seznamy českých a moravských studentů na vybraných školách ve zvoleném období. Sledovaná skupina studentů byla analyzována také na základě stavovského původu. Pozornost byla věnována i trendům ve vzdělávání na reformovaných školách a rozdílům v české a moravské akademické peregrinaci. Klíčová slova Akademická peregrinace - historiografie -...cs_CZ
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Fakulta humanitních studiícs_CZ
dc.subjectAkademická peregrinace - historiografie - vzdělávání - evropské univerzity - raný novověk - české a moravské školství - seznamy studentůcs_CZ
dc.subjectAcademic peregrination - historiography - education - European universities - Early Modern Period - Czech and Moravian education - lists of studentsen_US
dc.titleFenomén akademické peregrinace jako téma moderní středoevropské historiografie: příklad českých a moravských studentů na vybraných kalvínských vzdělávacích institucích (1575-1620)cs_CZ
dc.typediplomová prácecs_CZ
dcterms.created2021
dcterms.dateAccepted2021-09-14
dc.description.departmentProgram Dějiny moderní evropské kulturycs_CZ
dc.description.departmentProgramme History of Modern European Cultureen_US
dc.description.facultyFakulta humanitních studiícs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Humanitiesen_US
dc.identifier.repId235000
dc.title.translatedThe "peregrinatio academica" Phenomenon as a topic of modern Middle-European Historiography: An Example of Czech and Moravian Students at Selected Calvinist Education Institutions (1575-1620)en_US
dc.contributor.refereePešek, Jiří
thesis.degree.nameMgr.
thesis.degree.levelnavazující magisterskécs_CZ
thesis.degree.disciplineDějiny moderní evropské kulturycs_CZ
thesis.degree.disciplineHistory of Modern European Cultureen_US
thesis.degree.programDějiny moderní evropské kulturycs_CZ
thesis.degree.programHistory of Modern European Cultureen_US
uk.thesis.typediplomová prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csFakulta humanitních studií::Program Dějiny moderní evropské kulturycs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Humanities::Programme History of Modern European Cultureen_US
uk.faculty-name.csFakulta humanitních studiícs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Humanitiesen_US
uk.faculty-abbr.csFHScs_CZ
uk.degree-discipline.csDějiny moderní evropské kulturycs_CZ
uk.degree-discipline.enHistory of Modern European Cultureen_US
uk.degree-program.csDějiny moderní evropské kulturycs_CZ
uk.degree-program.enHistory of Modern European Cultureen_US
thesis.grade.csVýborněcs_CZ
thesis.grade.enExcellenten_US
uk.abstract.csCílem předkládané práce je představit fenomén akademické peregrinace z několika úhlů pohledu. Nejprve je nastíněn jako specifické téma české historiografie, které je zpracováváno již od 2. poloviny 19. století. Důraz je kladen na současný výzkum a to ve středoevropské perspektivě. Obsáhleji jsou v práci představeny databázové projekty, které představují aktuální trend ve studiu akademické peregrinace. Samostatnou část tvoří případová studie zabývající se českými a moravskými studenty na vybraných reformovaných ústavech v období 1575-1620. Detailnímu výzkumu bylo podrobeno pět ústavů na území dnešního Německa a Švýcarska - univerzity v Basileji, Heidelberku a Marburku a akademie v Herbornu a Ženevě. Edičně zpracované matriky těchto institucí se staly hlavním pramenem této části předkládané práce. Dodnes užívané soupisy studentů se pro analýzu ukázaly jako nedostatečné a mezerovité. Součástí práce tak jsou v přílohách uvedené aktualizované a formálně sjednocené seznamy českých a moravských studentů na vybraných školách ve zvoleném období. Sledovaná skupina studentů byla analyzována také na základě stavovského původu. Pozornost byla věnována i trendům ve vzdělávání na reformovaných školách a rozdílům v české a moravské akademické peregrinaci. Klíčová slova Akademická peregrinace - historiografie -...cs_CZ
uk.abstract.enThe aim of this thesis is to present the phenomenon of academic peregrination from several points of view. It is first outlined as a specific topic of Czech historiography, which has been processed since the second half of the 19th century. Emphasis is placed on current research in a Central European perspective. Database projects that represent the current trend in the study of academic peregrination are presented in more details in the thesis. A separate part consists of a case study dealing with Czech and Moravian students at selected reformed institutes in the period 1575-1620. Detailed research was carried out on five institutes in present-day Germany and Switzerland - the universities of Basel, Heidelberg and Marburg, and the academies in Herborn and Geneva. The edited matrices of these institutions have become the main source of this part of the presented work. The student lists used so far proved to be insufficient and gap-free for the analysis. The work includes the updated and formally unified lists of Czech and Moravian students at selected schools in the selected period. The social origin of students in observed was also analyzed. Attention was also paid to trends in education at reformed schools and differences in Czech and Moravian academic peregrination. Key words Academic...en_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Fakulta humanitních studií, Program Dějiny moderní evropské kulturycs_CZ
thesis.grade.code1
uk.publication-placePrahacs_CZ
uk.thesis.defenceStatusO


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV