Oral tradition of cantiones in Czech lands and its imprint in late medieval manuscripts
Ústní tradice cantiones v českých zemích a její otisk v pozdně středověkých rukopisech
bakalářská práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/150319Identifikátory
SIS: 235416
Kolekce
- Kvalifikační práce [23745]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Baťa, Jan
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Hudební věda
Katedra / ústav / klinika
Ústav hudební vědy
Datum obhajoby
6. 9. 2021
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Angličtina
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
cantio|píseň|pozdní středověk|rukopis|ústní tradice|Vyšší Brod 42|hudební kulturaKlíčová slova (anglicky)
cantio|song|late Middle Ages|manuscript|oral tradition|Vyšší Brod 42|musical cultureÚstní tradice cantiones v českých zemích a její otisk v pozdně středověkých rukopisech Abstrakt Prameny dochované v českých zemích nabízejí rozsáhlý soubor cantiones, tj. latinských jednohlasých nebo vícehlasých duchovních písní, které poskytují bohatou základnu pro výzkum jejich tradice a transmise v pozdním středověku. Ačkoli jsou předmětem vědeckého studia již půldruhého století, velkou část literatury limituje použitý přístup, ať už jde o filologickou metodu, která v dochovaných pramenech cantia spatřovala prostředek k nalezení jeho archetypu a ve variantách zápisu pouze chyby k emendaci (Mužík, Černý), nebo o nacionalistickou předpojatost (Nejedlý). V případě chorálu badatelé ukázalo, že tradice středověké hudby byla silně ovlivněna ústní transmisí (Treitler, Hucke), a proto by se na ni mělo nahlížet z perspektivy jiné, blízké etnomuzikologii (Jeffery). Ačkoli některé práce z poslední doby tento přístup reflektují (Gancarczyk), nebyl dosud ověřen na větším souboru písní ani nebyly systematicky nastíněny jeho důsledky. Má studie několika desítek písní zaznamenaných kolem roku 1410 v rukopisu CZ- VB 42, které, jak dokládám na vybraných pramenech, přežily a vzkvétaly i v následujícím století, ukazuje rozmanitost žánru a také to, že navzdory nástupu polyfonie nadále převládaly jednohlasé skladby. A co je...
Oral tradition of cantiones in Czech lands and its imprint in late medieval manuscripts Abstract The sources extant in the Czech lands transmit a vast body of cantiones, i.e., Latin spiritual monophonic or polyphonic songs that provide a rich basis for research into their tradition and transmission during the late Middle Ages. Though they have been subject of scholarly study for a century and a half, much of the literature is limited by the approach employed, be it the philological method, which saw a cantio's extant sources a tool for deriving its archetype and in its variants merely errors to be emended (Mužík, Černý), or a nationalistic bias (Nejedlý). In the case of chant, scholars have suggested that the tradition of medieval music was strongly impacted by oral transmission (Treitler, Hucke) and hence should be looked at from a different perspective, one close to that of ethnomusicology (Jeffery). Though some recent papers reflect this approach (Gancarczyk), it has not yet been tested on a larger body of songs, nor its implications systematically outlined. My study of several dozen songs recorded around 1410 in CZ-VB 42 that survived and thrived-as evidenced by a selection of sources-well into the following century demonstrates the diversity of the genre and the continuing dominance of monophonic...